Решење Апелационог суда у Београду, Гж5 12/2024 од 03.06.2024, године, доступна на адреси https://www.sudskapraksa.sud.rs/sudska-praksa/535833
У образложењу решења Апелационог суда, којим се укида Решење Вишег суда у Београду Р5 213/20 од 19.01.2024. у ставу првом изреке и предмет у том делу враћа првостепеном суду на поновни поступак, Суд наводи да првостепени суд треба да има у виду овлашћење из члана 6 Закона у складу са којим овлашћењима суд може да наложи предузимање истражних радњи посебно обученим полицијским службеницима Криминалистичке полиције у циљу утврђивања пуног имена и адреса лица на које је овај суд указао, а које је потребно саслушати као сведоке у овој правној ствари.
Поред тога, приликом одлучивања првостeпeни суд треба да има у виду и пресуду Европског суда за људска права против Србије, представке број 9291/14 и 63798/14 од 15 априла 2021.године у коме Суд закључује “да више није оправдано наставити испитивање представки у смислу члана 37. став 1 (в) Конвенције, имајући у виду да су и саме подноситељке захтева одлучиле да користе нови правни оквир успостављен на основу Закона о спровођењу предмета Зорице Јовановић.
Ово посебно имајући у виду да је одредбом члана 46 Европске конвенције о људским правима и основним слободама - ЕКЉП прописана обавезност извршења пресуде (имајући у виду да је Закон донет као општа мера у циљу извршења пресуде Зорица Јовановић против Србије, број представке 21794/08 пресуда од 26.03.2013. године), односно обавеза државних органа да предузму неопходне мере у корист предлагача, како би се спречила даља злоупотреба права, уклониле настале последице и предупредило ново кршење права, те да се опште мере, ради извршавања ових пресуда, предузимају у циљу спречавања нових сличних повреда у будућности, а имајући у виду и да је сагласно цитираној одлуци скинута представка овде предлагача управо јер се Закон чији је циљ утврђивање истине о судбини и статусу новорођене деце за коју се сумња да су нестала из породилишта у Републици Србији, а у ком циљу је вршена и специјализација судија, за сада, сматра делотворним правним средством за остваривање права подносилаца из члана 8 ЕКЉП.