
ČETVRTO ODJELJENJE

PREDMET MANOLE I OSTALI PROTIV MOLDAVIJE

(Predstavka br. 13936/02)

PRESUDA
[odlomci]

STRASBOURG

17. 9. 2009.

© Vijeće Evrope/Evropski sud za ljudska prava, 2012. Ovaj prevod naručen je uz podršku 
Zakladnog fonda za ljudska prava Vijeća Evrope (www.coe.int/humanrightstrustfund). Nije 
obavezujući po Sud. Za dalje informacije, vidi potpunu naznaku autorskih prava na kraju 
ovog dokumenta.

© Council of Europe/European Court of Human Rights, 2012. This translation was 
commissioned with the support of the Human Rights Trust Fund of the Council of Europe 
(www.coe.int/humanrightstrustfund). It does not bind the Court. For further information see 
the full copyright indication at the end of this document.

© Conseil de l’Europe/Cour européenne des droits de l’homme, 2012. La présente 
traduction a été effectuée avec le soutien du Fonds fiduciaire pour les droits de l’homme du 
Conseil de l’Europe (www.coe.int/humanrightstrustfund). Elle ne lie pas la Cour. Pour plus 
de renseignements veuillez lire l’indication de copyright/droits d’auteur à la fin présent 
document.

http://www.coe.int/humanrightstrustfund
http://www.coe.int/humanrightstrustfund
http://www.coe.int/humanrightstrustfund




PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE 1

U predmetu Manole i ostali protiv Moldavije,
Evropski sud za ljudska prava (Četvrto odjeljenje), koji je zasijedao kao 

Vijeće u sastavu:
Nicolas Bratza, predsjednik,
Josep Casadevall,
Giovanni Bonello,
Rait Maruste,
Lech Garlicki,
Ján Šikuta,
Stanislav Pavlovschi, sudije,

i Lawrence Early, sekretar Odjeljenja,
nakon vijećanja bez prisustva javnosti dana 27. 8. 2009,
donosi sljedeću presudu, usvojenu tog datuma:

POSTUPAK

1.  Predmet je pokrenut predstavkom (br. 13936/02) protiv Republike 
Moldavije, koju je Sudu, po članu 34. Konvencije za zaštitu ljudskih prava i 
temeljnih sloboda (“Konvencija”) podnijelo devet moldavskih državljana 
(“podnosioci predstavke”: vidi stavove 9-17. u daljem tekstu), na dan 19. 3. 
2002.

2.  Podnosioce, kojima je dodijeljena besplatna pravna pomoć, zastupali 
su g. V. Nagacevschi i g. V. Gribincea, u ime “Pravnika za ljudska prava” 
(“Lawyers for Human Rights”), nevladine organizacije sa sjedištem u 
Kišnjevu. Moldavsku vladu (“Vlada”) zastupao je u to vrijeme njen 
imenovani zastupnik, g. V. Parlog.

3.  Podnosioci, koju svi bili zaposleni ili ranije zaposleni kao novinari na 
Teleradio-Moldova (“TRM”), naveli su da su žrtve prakse neprimjerenog 
političkog utjecaja na uređivačku politiku, što predstavlja kršenje člana 10. 
Konvencije.

4.  Na dan 15. 6. 2004, vijeće Četvrtog odjeljenja proglasilo je 
predstavku djelimično neprihvatljivom, te odlučilo da pritužbe devet gore 
pomenutih podnosilaca proslijedi Vladi na opservacije.

5.  Javna rasprava održana je u Zgradi ljudskih prava u Strasbourgu, na 
dan 8. 3 2006 (pravilo 59, stav 3).

Sudu su pristupili:

(a)  u ime Vlade 
g. V. PARLOG, zastupnik,
gđa D. SARCU,
gđa L. GRIMALSCHI,
gđa I.LUPUSOR, savjetnice;



2 PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE

(b)  u ime podnosilaca 
g. V. NAGACEVSCHI, 
g. V. GRIBINCEA, advokati,

Sud je saslušao izlaganaj g. Parloga, g. Nagascevschija i g. Gribincea.
6.  Odlukom od 26. 9. 2006, Sud je ostatak predstavke proglasio 

prihvatljivim.

ČINJENICE

I. OKOLNOSTI PREDMETA

A.  Teleradio-Moldova

7.  “Teleradio-Moldova” (TRM) osnovan je predsjedničkim ukazom od 
11. 3. 1994, kao kompanija u državnom vlasništvu, nastao iz ranije 
državnog radiotelevizijskog emitera. Statut TRM-a mijenjan je 1995. i 
1996, a ponovo 2002, kad je pretvoren u kompaniju u javnom vlasništvu 
(vidi stavove 59, 60. i 65. u daljem tekstu), te kao takav registriran 26. 7. 
2004.

8.  U novembru 2004, moldavska TV stanica u privatnom vlasništvu (IT) 
počela je emitirati program u cijeloj zemlji. Do tada je, uz TRM, samo jedan 
rumunski javni kanal (Romania 1) i jedan ruski javni kanal (ORT) bilo 
moguće gledati u cijeloj Moldaviji. Romania 1 nije emitirala lokalne vijesti, 
a ORT je 2002. uveo 10-minutni dnevnik s moldavskim vijestima. U 
oktobru 2004, 61% moldavskog stanovništva bilo je ruralno, kablovska 
televizija bila je dostupna samo u većim gradovima, a korištenje satelitske 
televizije uglavnom je bilo nerazvijeno. Prema Vladi, jedna anketa koju je 
2004. naručio Centar za nezavisno novinarstvo (vidi stav 76. u daljem 
tekstu), utvrdila je da je TRM najgledaniji kanal u Moldaviji, te da je TRM-
ov večernji dnevnik omiljeni televizijski program otprilike 20% 
stanovništva.

B.  Podnosioci predstavke

9.   Larisa Manole (prvi podnosilac) radila je na televiziji od 1982, a 
2001-2002. bila je rukovodilac TRM-ove Redakcije TV vijesti, te urednik i 
voditelj večernjeg dnevnika na rumunskom. TRM je napustila u septembru 
2002.



PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE 3

10.  Corina Fusu (drugi podnosilac) uređivala je i vodila jutarnji zabavni 
program, kao i TRM-ov večernji dnevnik i jedna program posvećen 
francuskoj kulturi. U TRM-ovom prethodniku se zaposlila 1990, a u 
novembru 2004. je proglašena viškom.

11.  Mircea Surdu (treći podnosilac) bio je glavni i odgovorni urednik i 
voditelj sedmične večernje emisije o kulturi, socijalnim i političkim 
temama. U TRM-ovom prethodniku se zaposlio 1985, državna kompanija 
otpustila ga je u avgustu 2004, ali ga je istog mjeseca zaposlila javna 
kompanija.

12.  Dinu Rusnac (četvrti podnosilac) bio je viši urednik u Redakciji TV 
vijesti i voditelj večernjih vijesti na ruskom. U TRM-u se zaposlio u julu 
1994, a u novembru 2004. je proglašen viškom.

13.  Diana Donică (peti podnosilac) bila je viši rukovodilac Redakcije 
programa iz kulture, te radila za emisiju koju je vodio Mircea Surdu. U 
TRM-u se zaposlila u avgustu 1994; državnka kompanija je otpustila u 
avgustu 2004, ali je istog tog mjeseca zaposlila javna kompanija.

14.  Leonid Melnic (šesti podnosilac) bio je producent nekoliko 
programa i kontakt-emisija u Redakciji programa iz kulture. U TRM-ovom 
prethodniku se zaposlio u avgustu 1992, državna kompanija otpustila ga je u 
avgustu 2004, ali ga je istog mjeseca zaposlila javna kompanija.

15.  Viorica Cucereanu-Bogatu (sedmi podnosilac) radila je kao 
specijalni dopisnik u Redakciji TV vijesti. U TRM-ovom prethodniku se 
zaposlila 1979, a u novembru 2004. je proglašena viškom.

16.  Angela Aramă-Leahu (osmi podnosilac) bila je viši urednik i voditelj 
u Redakciji programa iz kulture, kao i producent i voditelj jedne zabavne 
emisije. U TRM-ovom prethodniku se zaposlila u decembru 1983, a u 
novembru 2004. je proglašena viškom.

17.  Ludmila Vasilache (deveti podnosilac) bila je urednik i voditelj 
nekoliko programa u Redakciji programa iz kulture. U TRM-ovom 
prethodniku se zaposlila 1990. Državna kompanija je otpustila u avgustu 
2004, ali je u tom istom mjesecu zaposlila javna kompanija.

C.  Izjave stranaka u vezi s neprimjerenom političkom kontrolom u 
TRM-u između februara 2001. i novembra 2004.

1.  Podnosioci
18.  Po izjavi podnosilaca, TRM je tokom cijelog svog postojanja bio 

izložen političkoj kontroli. Međutim, nakon februara 2001, kad je 
Komunistička partija na parlamentarnim izborima dobila veliku većinu, 
određeni broj viših rukovidilaca TRM-a je smijenjen, a na njihova mjesta 
dovedene osobe lojalne Vladi. Ograničenja novinarske slobode izražavanja 
navodno su tad postala akutna.



4 PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE

19. Podnosioci navode da su informacije emitirane u dnevniku bile pod 
strogom kontrolom TRM-ovog menadžmenta. Mada je ranije dio posla prve 
podnositeljice bilo odabiraje vijesti i pisanje teksta za segment koji je 
vodila, nakon 2001. je to preuzeo šef Redakcije vijesti, koji bi odlučivao o 
vijestima koje će se ukljuliti na osnovu rasporeda koji je pripremala državna 
novinska agencija “Moldpres”. Onda se odabir prodočavao predsjedniku 
TRM-a i direktoru RTV-a na odobrenje. Materijal kojim su se pokrivale 
parlamentarne, vladine ili predsjedničke sjednice, kao i lokalne posjete 
zvaničnih tijela, imali su prioritet.

20. Za intervjue i izvještaje političke prirode koristila se samo grupa 
novinara i tehničkog osoblja od povjerenja. Dok su prije 2001. novinari 
imali veliku mjeru uređivačke kontrole, sad su primali instrukcije u pogledu 
tona i smjera kojim prilog treba da ide; ponekad im se i cijeli tekst diktirao. 
Intervjui i drugi izvještaji koji se nisu emitirali uživo su se odabirali i 
priređivali tako da vladajuću stranku prikazuju u povoljnom svjetlu.

21.  U skladu s TRM-ovom politikom rada, izvještaji o aktivnostima 
provladinih tijela i zvaničnika trajali bi 3 do 5 minuta. Izvještaji o drugim 
događajima trajali bi maksimalno 60 do 90 sekundi. Rezultat toga je da su 
dvije trećine dnevnika bile posvećene samo prilozima o Vladinim temama. 
Svaki sukob u zemlji ili događaji koje organiziraju opozicija, nevladine 
organizacije ili ljudi čiji se stavovi razlikuju od stavova vladajuće stranke, 
nisu se pojavljivali u prilozima. Nijedna opoziciona stranka nije imala 
pristup u eter, a sastavljena je i “crna lista” uglednih ličnosti iz političkog, 
kulturnog i naučnog života koji nisu podržavali Komunističku partiju i 
kojima se, shodno tome, nije davao pristup TRM-ovim programima. U 
rijetkim prilikama kad bi se nekom opozicionom političaru dalo prostora, 
intervjui su sjeckani, ili je govor tonski prekriven novinarskim komentarom 
ili tekstom koji je dala Vladina novinska agencija, Moldpres.

22.  Cenzuri su, osim vijesti, bili izloženi i drugi programi. Kontroverzne 
teme bile su zabranjene; identitet gostiju i studijske publike kontroliran; živi 
i interaktivni programi su se izbjegavali, a telefonski razgovori pratili. 
Sedmični program emitiranja morao je odobriti TRM-ov predsjednik. 
Programi koje on ne odobri su se isključiviali iz programa bez najave 
gledaocima i učesnicima samog programa, bez bilo kakvog objašnjenja.

23.  Podnosioci navode da je upotreba riječi i fraza kao što su 
“rumunski”, “rumunski jezik”, “Besarabija”, “historija Rumuna”, 
“totalitarni režim” bile zabranjene, isto kao i bilo kakvo spominjanje 
historijskih perioda poput perioda između dva svjetska rata, organizirane 
gladi u Sovjetskom Savezu, staljinističkog režima, deportacija u gulage i 
perioda nacionalnog buđenja 1989.

24. Podnosioci su identificirali određeni broj incidenata tokom tog 
perioda. Tu spada i disciplinska mjera pokrenuta protiv jednog novinara 
zato što je upotrijebio izraze “totalitarni komunistički režim”, 
“komunistička vlada” i “Trg Velike narodne skupštine” tokom javljanja 



PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE 5

uživo na Dan nezavisnosti, 27. 8. 2001; rezanje izvještaja s Mirceaom 
Snegurom, prvim predsjednikom Moldavije, iz reportaže o Danu 
nezavisnosti na večernjem dnevniku; ukor novinara koji je snimio intervju s 
predsjednikom Sindikata filmskih radnika, tokom kojeg je sagovornik rekao 
da su “u doba totalitarnog režima uništavane crkve”; rezanje intervjua s 
bivšim generalnim sekretarom Komunističke partije, G.E., urađenim 22. 9. 
2001, zato što je rekao da se “u ovom trenutku nikakvo svjetlo ne vidi na 
kraju tunela” dok je govorio o ekonomskoj situaciji u Moldaviji; brisanje 
programa koji je trebao biti prikazan 28. 10. 2001, o pokojnim pjevačima 
Doini i Ionu Aldei Teodorovici; odbijanje emitiranja, 13. 2. 2002, intervjua 
s parlamentarcem Vladom Cubreacovim na temu zamjene predmeta 
“Historija Rumuna” predmetom “Historija Moldavije” u školskim 
planovima i programima; odbijanje da se dozvoli izvještavanje o 
opozicionim stavovoma tokom izvještaja o debati u Parlamentu o 
ekonomsko-socijalnoj situaciji, održanoj 22. 2. 2002; cenzura izvještaja s 
pres-konferencije koju je održao zastupnik parlamentarne grupacije “Alianţa 
Braghiş”, u kojoj kritizira vladin prijedlog za teritorijalno-administrativnu 
reformu; zabrana izvještaja o Kongresu filologa i konferencijama koje su 
historičari ogranizirali, zato što su iskazana mišljenja o “historiji Rumuna” i 
rumunskom jeziku; zabrana, u aprilu 2002, reportaže o inauguraciji Muzeja 
nacionalne hisorije, koja je bila posvećena žrtvama staljinističkog 
ugnjetavanja; zabrana reportaže u julu 2002. o profesorici Elle Pelerino, jer 
je spomenula sovjetske deportacije etničkih Nijemaca; brisanje naslova 
knjige pokojnog Gheorghea Ghimpua “Nacionalna svijest moldavskih 
Rumuna” iz reportaže o njemu u julu 2002; zabrana da se tokom božićnih 
praznika 2002. i 2003. rade intervjui sa sveštenstvom Mitropolitske crkve 
Besarabije.

25. Na dan 28. 11. 2003, kontakt-emisija “Bună Seara”, koju je vodio 
podnosilac Mircea Surdu, trebala je biti posvećena planu federalizacije 
Moldavije, po prijedlogu Ruske Federacije. Gosti u programu bili su 
Vladimir Filipov, predstavnik Vijeća Evrope u Moldaviji, Klaus Neurkirh, 
glasnogovornik Misije OSCE-a, i tri lidera parlamentarnih grupacija: 
Victor Stepaniuc, Dumitru Braghiş i Iurie Roşca. Vladimiru Filipovu je 
predsjednik TRM-a par sati prije planiranog početka programa rekao da ne 
mora dolaziti, jer je emisija otkazana. Produkcijska ekipa i voditelj nisu bili 
o tome obaviješteni. Predstavnik OSCE-a, Dumitru Braghiş i Iurie Roşca 
došli su u studio. Publika je zauzela svoje mjesto i emisija je počela. 
Međutim, bez znanja učesnika i bez bilo kakvog objašnjenja, emisija nije 
emitirana, već je umjesto nje prikazan film. Novinare koji su radili na 
emisiji kasnije je ispitivala policija.

2.  Vlada
26. Vlada se nije očitovala u vezi s konkretnim incidentima u gornjem 

tekstu, koje su identificirali podnosioci. Međutim, Vlada jeste ustvrdila da 



6 PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE

opozicioni političari imaju pristup državnoj televiziji i da se o protestima 
2002. godine izvještavalo, kako se vidi iz tekstova i programa vijesti iz 
perioda 14-27. 2. 2002, te iz izvještaja različitih datuma tokom aprila 2002, 
jula 2002. i novembra 2003. Uz to, objavljeni TV-vodiči pokazuju sljedeće 
emisije na TRM-u: na dan 14. 5. 2004, program pod naslovom “Tribina 
političkih stranaka”; na dan 12. 7. 2004, program pod naslovom “Javni 
život”, uz učešće Predsjednika Moldavije; te na dan 15. 7. 2004, 
“Demokratski proces i sloboda medija”, uz učešće g. V. Stepaniuca, lidera 
komunističke parlamentarne grupacije, g. D. Braghişa, lidera parlamentarne 
grupacije “Moldova Democrată”, g. M. Petrachea, lidera vanparlamentarne 
stranke “Unija centraša”, te drugih osoba koje nisu bile predstavnici bilo 
koje političke stranke.

27.  Od 2002, da bi se izašlo u susret najvećim manjinskim grupama, 
TRM emitira programe na šest jezika, konkretno na ruskom, ukrajinskom, 
gagauškom, bugarskom, romskom i jidišu.

28.  Tokom predizborne kampanje 2005. godine, programi kao što je 
“Sat za opoziciju”, a kasnije “Kontrapunkt”, omogućavali su opoziciji da 
ima jedan sat sedmično za iskazivanje svojih stavova. Izvan predizbornog 
perioda, program “Platforma političkih stranaka” davao je priliku 
opozicionim političarima da se obrate javnosti po deset minuta svake 
sedmice. Nadalje, od 2005. godine, sve diskusije u Parlamentu se emitiraju 
na TRM-ovom televizijskim i radio-kanalima.

D.  Protesti i štrajk 2002. godine

29.  Od 9. januara do maja 2002, glavna opoziciona stranka u to vrijeme, 
Demokršćanska narodna stranka, svakodnevno je organizirala demonstracije 
protiv vladine odluke da se nastavni plan i program iz historije izmijeni i da 
se ponovo uvede obavezno učenje ruskog jezika. Demonstracije na Trgu 
Velike narodne skupštine, ispred zgrade Vlade, okupile su hiljade 
protestanata (više vidjeti u Demokršćanska narodna stranka protiv 
Moldavije, br. 28793/02, ECHR 2006-II).

30. Prema izjavi Vlade, o demonstracijama se izvještavalo u vijestima 
TRM-a, prvenstveno u reportažama podnositeljice Corine Fusu. Podnosioci, 
pak, navode da je izvještavanje s demonstracija bilo izuzetno ograničeno i 
strogo kontrolirano, tako da je, naročito, bilo zabranjeno davati bilo kakve 
informacije o razlozima za proteste ili stavovima koje je opozicija iskazivala 
tokom parlamentarne debate.

31.  Na dan 25. 2. 2002, 331 uposlenici TRM-a potpisali su sljedeću 
protestnu izjavu:

“Mi, uposlenici Radiotelevizije Moldavije, primjećujemo da je, nakon pobjede 
Komunističke partije na izborima, naša sloboda izražavanja ugrožena. Naši gledaoci i 
slušaoci lišeni su prava na tačne i nepristrasne informacije. Zapravo, vlasti su na 
nacionalnom radiju i televiziji ponovo uspostavile političku cenzuru u sovjetskom 



PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE 7

stilu, zabranjenu Ustavom Moldavije. Rezultat toga je da je Radiotelevizija Moldavije 
postala instrument za ispiranje mozga i manipulaciju javnog mnjenja, oglašivač 
vladajuće stranke. Iskazujemo protest protiv ovakvih totalitarnih postupaka, koji 
ugrožavaju prava televizijskih gledalaca, radijskih slušalaca, te slobodu štampe u 
cjelini. Kršenja demokratskih prava ove vrste su opasna, jer destabiliziraju političku 
situaciju u našoj zemlji. Iskazujemo svoju solidarnost s postupcima demonstranata, 
usmjerenim protiv prisilne rusifikacije i namjernog razaranja demokratskog sistema. 
Zahtijevamo ukidanje cenzure u državnoj kompaniji Teleradio Moldova, i poštivanje 
prava naroda na tačne, pouzdane i nepristrasne informacije. Zahtijevamo da vlasti 
poštuju demokratsku i proevropsku politiku rada koju je narod ove zemlje izabrao.”

32.  Na dan 26. 2. 2002, ova deklaracija proslijeđena je novinskim 
agencijama, a nekoliko hiljada ljudi okupilo se ispred sjedišta TRM-a da 
protestira protiv političke kontrole. Kasnije tog dana, tokom snimanja 
večernjih vijesti u 19:00, četvrti podnosilac, Dinu Rusnac, odbio je da čita 
tekst koji mu je dat, u kojem je izostavljeno bilo kakvo spominjanje protesta 
ispred sjedišta TRM-a. Ekipa vijesti počela je prikazivati reportažu o 
demonstracijama, ali su nakon nekoliko minuta vijesti prekinute i 
zamijenjene dokumentarnim filmom. U studio je pozvana vojska. Larisi 
Manole zbog učešća na protestima nije dozvoljeno da čita vijesti na 
rumunskom u 21:00.

33.  Na dan 27. 2. 2002, grupa uposlenika TRM-a odlučila se da krene na 
“spori” štrajk, i u te svrhe je izabran Štrajkački odbor. Štrajkački odbor 
poslao je predsjedniku TRM-a i Vladi listu zahtjeva, koja je uključivala 
ukidanje cenzure, a urednici i voditelji odlučili su da počnu proizvoditi 
necenzurirane programe vijesti. Grupa od nekih 700 demonstranata okupila 
se pred zgradom TRM-a.

 34.  Istog popodneva (27. 2. 2002.), Predsjednik Moldavije došao je u 
TRM i sastao se s predstavnicima Štrajkačkog odbora. Izjavio je da je protiv 
cenzure. Međutim, odbio je zahtjev da opoziciju ponudi jedan sat prostora u 
programu, na osnovu toga što su demonstracije na Trgu Velike narodne 
skupštine bile nezakonite.

35. Na dan 5. 3 2002, četvrti podnosilac, Dinu Rusnac, u tekst vijesti u 
19:00 uključio je stavku o odgovoru Štrajkačkog odbora na neke izjave 
Predsjednika Moldavije, kao i intervju s liderom Demokršćanske narodne 
stranke, Iurieom Roşcaom. Šef Redakcije vijesti je te stavke izbrisao iz 
teksta. Tokom programa, koji se prikazivao uživo, g. Rusnac je iznio 
navode o cenzuri i pred kamerom pokazao redigirani tekst. Šef Redakcije je 
naredio tehničaru da odmah isključi ton.

36. Na dan 7. 3. 2002, Parlament je formirao specijalnu parlamentarnu 
komisiju, da razradi “strategiju unapređenja rada [TRM-a]”.

E. Disciplinske mjere protiv prvog i četvrtog podnosioca

37.  Nakon događaja 27. 2. 2002, prva podnositeljica, Larisa Manole, 
koja je ranije svake večeri čitala vijesti na rumunskom jeziku, dobila je 



8 PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE

dozvolu da to radi samo jednu ili dvije večeri sedmično. Na dan 6. 3. 2002, 
na osnovu toga što je napravila grešku dok je čitala vijesti, smijenjena je s 
mjesta urednika i višeg voditelja vijesti, na mjesto novinara-početnika, te joj 
više nije bilo dozvoljeno da čita vijesti.

38. Pokrenula je radni spor protiv TRM-a i 11. 11. 2002. Žalbeni sud je 
odlučio u njenu korist, te naložio TRM-u da je vrati na raniju poziciju 
voditelja vijesti. TRM se, pak, nije povinovao presudi i gđa Manole nikad 
nije ponovo vraćena na stari posao. Nije joj dato dovoljno posla kao 
novinaru, te je navodno bila izložena uznemiravanju i cenzuri, do tačke kad 
više nije mogla da zarađuje za život, i 13. 11. 2002. je morala podnijeti 
otkaz. Nakon toga je radila za jednu novinsku agenciju i za drugu 
televizijsku kompaniju.

39. Na dan 7. 3. 2002, četvrti podnosilac, Dinu Rusnac, bio je predmet 
disciplinske sankcije u formi strogog ukora (“mustrare aspră”), zato što se 
po sopstvenoj inicijativi odmakao od autoriziranog teksta vijesti. Uz to, 
smijenjen je s pozicije voditelja vijesti, te mu je oduzet pravo da vodi bilo 
kakve programe vijesti.

40.  Pokrenuo je postupak protiv TRM-a i Žalbeni sud je 23. 9. 2002. 
poništio disciplinsku sankciju, po osnovu toga što se nije činilo da je svojim 
odstupanjem od unaprijed napisanog teksta g. Rusnac prekršio bilo kakvu 
ugovornu obavezu. Sud je, s druge strane, odbio njegov zahtjev da bude 
vraćen na mjesto voditelja vijesti, jer je zaključio da nije imao nikakvo 
ugovorno pravo na tu poziciju, na kojoj je bio samo na osnovu usmenog 
dogovora. Na dan 25. 10. 2002, TRM je povukao disciplinsku sankciju, u 
skladu s presudom Žalbenog suda.

F.  Izvještaj Vijeća za audiovizuelnu koordinaciju

41.  Između 16. i 19. 4. 2002, Vijeće za audiovizuelnu koordinaciju 
(“ACC”: vidi stav 58. u daljem tekstu) organiziralo je seriju sastanaka s 
rukovodstvom i osobljem TRM-a, da bi se razgovaralo o cenzuri i drugim 
problemima s kojima se kompanija suočavala. ACC je 29. 4. 2002. objavio 
svoje zaključke, kako slijedi:

“I administracija i osoblje kompanije iskazali su interes i želju da se dođe do brzog 
rješenja sukoba, koji je doveo do pokretanja zahtjeva i stvaranja štrajkačkog odbora.

Diskusija je bila usmjerena na dvije generalne teme:

politička priroda Štrajkačkog odbora i događaji koji su se desili u [TRM-u];

socijalna i administrativna pitanja, s naglaskom na nerealizirani kreativni 
potencijal osoblja.

Do štrajka je dovela duga serija događaja. U centralnoj administraciji i u odjelima je 
bilo čestih promjena u višem rukovodstvu, što je imalo ozbiljne posljedice. Suprotno 



PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE 9

njihovim ugovorima o radu, neki novinari i pomoćnici direktora prestali su poštivati 
instrukcije vezane za pripremu i emitiranje programa, što je dovelo do pada 
ustanovljenih standarda i zanemarivanja pravila i zahtjeva emitiranja. Politička 
pristrasnost pojedinih televizijskih novinara pokazuje se činjenicom da je jedna grupa 
njih odmah dala podršku demonstracijama na Trgu Velike narodne skupštine, koje je 
organizirala jedna parlamentarna opoziciona stranka. Koristeći situaciju koja je na 
ovaj način stvorena, novinari ne samo da su neprimjereno prekršili profesionalne 
procedure, već su dali svoj doprinos pogoršanju situacije u kompaniji, tako što su 
osoblje podijelili u dva tabora: “mi” i “oni”.

... Disciplinske sankcije, uključujući povlačenje voditeljske licence, nametnute su 
onim novinarima koji su prekršili emiterske procedure. Pristrasne izjave Štrajkačkog 
odbora odbacila je većina uposlenika TRM-a. To je dovelo do fromiranja Anti-
štrajkačkog odbora, koji nema ništa manje članova od Štrajkačkog odobora.

Postupke Štrajkačkog odobra nije podržao Sindikalni odbor TRM-a. Članovi 
Štrajkačkog odbora predočili su zahtjeve ne samo administraciji kompanije i Vladi, 
već i Vijeću Evrope, bez obavještavanja Vijeća za audiovizuelnu koordinaciju.

Što se tiče pojmova “cenzura” i “primjena cenzure” u kreativnom procesu, postojao 
je pokušaj da se kao “cenzura” kvalificiraju osnovni zahjtevi koji se nameću na 
osnovu dužnosti da se poštuju obaveze službe. U isto vrijeme, pokrenuta su pitanja i 
“vanjske” i “unutrašnje” cenzure.

Oni su, zapravo, pokušali upotrijebiti postojanje cenzure da bi opravdali loš kvalitet 
sopstvenog rada i nedostatak profesionalizma. Novinari nisu primjereno izvršavali 
svoje dužnosti, koje im je, s ciljem proizvodnje nepristrasnih programa, povjerilo više 
rukovodstvo. Osnovni zahtjevi profesionalizma tumačeni su kao neka vrsta diktata ili 
cenzure. Međutim, ne može se isključiti to da su određeni direktori pokušali voditi 
sopstvene emisije uživo, u korist stranačke linije parlamentarne većine. Pokušaji 
predstavnika državne vlasti da utiču na poruku koju programi prenose još uvijek 
postoje, mada ACC nema nikakve konkretne primjere. Lako je shvatiti da ova vrsta 
neprimjerenog uticaja dovodi do protesta kreativnog osoblja. To je za televiziju 
tipično.

Prema tome, “politička cenzura” definira se kao nedostatak profesionalizma nekih 
direktora u pogledu organizacije kreativnog procesa. “Politička cenzura” prerasla je u 
“intelektualnu cenzuru”.

Primjećuje se i da administracija kompanije ne zabrajuje korištenje riječi Besarabija, 
rumunski, rumunski jezik, rumunska historija ili totalitarni režim u historijskom 
kontekstu; međutim, ne dozvoljava njihovo korištenje u izvještajima o aktuelnim 
događanjima. Zahtjevima članova Štrajkačkog odobra dato je vrijeme u programu. ...

Statut TRM-a je, prije nego što ga je Vlada usvojila, prošao detaljnu analizu 
Evropske unije. Međutim, određene odredbe i članovi još nisu odraženi u TRM-ovim 
kreativnim aktivnostima ili u odnosima između rukovodstva i osoblja. Prijedlozi za 
promjenu državne kompanije u javnu ustanovu su aspiracijski i nemaju financijski 
osnov. ...

Prema tome, nakon što je razmotrio stanje u kompaniji u državnom vlasništvu 
Teleradio-Moldova, ACC smatra sljedeće:



10 PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE

Kontinuirana praksa promjene direktorâ i pritiska na kreativno osoblje, što se tumači 
kao primjena cenzure, nisu kompatiblini s aktivnostima kreativne radne snage.

Statut kompanije u državnom vlasništvu Teleradio-Moldova i moguće buduće 
stvaranje javnih funkcija u televizijskom i radijskom emitiranju treba se javno 
razmotriti.

Odredbe Statuta moraju se strogo poštovati unutar kompanije, čija je odgovornost da 
uspostavi Upravni odbor u formi kolegija.

Defonitivnu odluku u pogledu osiguravanja jače opreme i financiranja, uključujući 
naknade, trebaju donijeti Parlament i Vlada.

Statut i sastav Umjetničke komisije televizije i radija, te instrukcije za pripremu i 
pokretanje programa, moraju se ponovo razmotriti. Mora se omogućiti stalna revizija 
zakonodavstva vezanog za audiovizuelni sektor, uz punu odgovornost.

Procedure obuke i reorijentacije osoblja moraju se revidirati, te se moraju 
organizirati programi obuke u studijima u inostranstvu.”

G.  Transformacija TRM-a u javnu kompaniju i procedura vraćanja 
na dužnost

42. Na dan 7. 6. 2002, Predsjednik Moldavije dao je saopćenje za javnost 
o TRM-u. Iskazao je rezerve vezane za Rezoluciju Parlamentarne skupštine 
Vijeća Evrope, kojom se traži od vlasti da državnu kompaniju TRM 
transformira u javnu (vidi stav 61. u daljem tekstu), ali je izjavio da će 
prihvatiti odluku Parlamenta u tom smislu.

43. Na dan 26. 7. 2002, Parlament je usvojio Zakon br. 1320-XV o 
javnoj audiovizuelnoj ustanovi, “Teleradio-Moldova”, kojim je državna 
kompanija postala javna (vidi stav 65. u daljem tekstu).

44. Prema novom zakonu, osoblje stare državne kompanije moralo je 
proći ispit da bi se zaposlilo u novoj javnoj kompaniji. Ispitna komisija 
uspostavljena je u maju 2004. Podnosilac Mircea Surdu odabran je da u 
Komisiji predstavlja postojeće TRM-ovo osoblje.

45. Svi podnosioci pristupili su tom ispitu. Rezultati su javno obznanjeni 
26. 7. 2004. Corina Fusu, Dinu Rusnac, Viorica Cucereanu-Bogatu i Angela 
Arama-Leahu nisu dobili potvrdu svojih pozicija, zajedno s velikim brojem 
drugih koji su bili aktivni tokom štrajka 2002. godine. Mircea Surdu je iz 
protesta podnio ostavku na mjesto u Ispitnoj komisiji.

46.  Na dan 27. 7. 2004, novinari koji nisu ostali na svojim mjestima 
organizirali su konferenciju za štampu, na kojoj su ustvrdili da su otpušteni 
iz političkih razloga. Reportaža s te konferencije za štampu bila je planirana 
za vijesti u 19:00. Međutim, predsjednik TRM-a donio je odluku da se 
umjesto toga emitira dokumentarni film o prirodi.



PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE 11

47. Istog tog dana, predsjednik TRM-a izdao je nalog kojim se 19 osoba 
koje su učestvovale u toj konferenciji za štampu, uključujući pet 
podnosilaca ove predstavke, zabranjue ulazak u objekte TRM-a. Novinari i 
oni koji su im davali podršku nastavili su proteste ispred zgrade TRM-a 
narednih sedam mjeseci.

H.  Sudski spor vezan za proceduru vraćanja na dužnost

48.  Podnosioci Corina Fusu, Angela Aramă-Leahu, Dinu Rusnac i još 57 
osoba žalili su se Upravnom vijeću Žalbenog suda Kišnjeva, u vezi s 
nezakonitošću procedure vraćanja na dužnost, tvrdeći naročito da je Ispitni 
odbor nezakonito uspostavljen.

49. Presudom od 24. 9. 2004, Žalbeni sud Kišnjeva odbacio je žalbu kao 
neosnovanu. Zaključio je, između ostalog, da je Ispitni odbor ustanovljen u 
skladu sa Zakonom br. 1320-XV od 26. 7. 2002, te da taj Zakon 
podnosiocima ne daje nikakva posebna prava vezana za organizaciju ispita. 
TRM je postupao u skladu sa svojim diskrecionim ovlaštenjima na osnovu 
zakona, te nema nikakvog prava da se osporavaju zakonske odredbe.

50.  Na dan 16. 3. 2005, Vrhovni sud pravde je žalbu odbacio kao 
neosnovanu.

II.  PRINCIPI I SMJERNICE O JAVNOM RADIOTELEVIZIJSKOM 
SERVISU KOJE JE IZRADIO KOMITET MINISTARA VIJEĆA 
EVROPE

51.  Na Četvrtoj evropskoj ministarskoj konferenciji o medijskoj politici, 
održanoj u Pragu 7. i 8. 12. 1994, Komitet ministara usvojio je sljedeće 
rezolucije:

Rezolucija br. 1, o budnućnosti javnog emiterskog servisa

...
52.  Komitet ministara je 1996. usvojio Rezoluciju br. R(96)10, pod 

naslovom “Garancija nezavisnosti javnog emiterskog servisa” ...
53. U decembru 2000. godine, Komitet ministara usvojio je Rezoluciju 

Rec(2000)23 pod naslovom “Nezavisnost i funkcije regulatornih vlasti za 
sektor radiotelevizije” koji, između ostalog, naglašava da je za garanciju 
postojanja širokog spektra nezavisnih i autonomnih medija u sektoru 
emitiranja, neophodno osigurati adekvatne i proporcionalne propise, da bi se 
garantirala sloboda medija, a u isto vrijeme osiguravala ravnoteža između te 
slobode i drugih legitimnih prava i interesa. ...

54. Komitet ministara je 27. 9. 2006. usvojio “Deklaraciju o garanciji 
nezavisnosti javnog emiterskog servisa u državama članocama” ...



12 PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE

III. DOMAĆI ZAKON I PRAKSA

A.  Lijekovi za osporavanje domaćeg zakona u smislu 
nekompatibilnosti s Konvencijom

55.  Po odjeljku 4. Zakona o upravnom postupku (Zakon br. 793-XIV od 
10. 2. 2000), statuti i regulatorne administrativne uredbe, nalozi i odluke 
Predsjednika i Vlade ne podliježu sudskoj reviziji; podliježu potvrdi 
ustavnosti. Revizija ustavnosti poduzima se samo kad se takav predmet 
uputi Ustavnom sudu (odjeljak 4. Zakona o Ustavnom sudu, Zakon br. 317-
XIII, 13. 12. 1994). Ne postoji mogućnost obraćanja Ustavnom sudu 
pojedinačnim zahtjevom. Osobe i institucije koje imaju pravo da upute 
predmet Ustavnom sudu iscrpno su navedene u odjeljku 2. Zakona u 
Ustavnom sudu, te članu 38. Zakonika o ustavnoj nadležnosti, koji predviđa 
sljedeće:

“Pravo upućivanja predmeta Ustavnom sudu imaju:

(a) Predsjednik Republike Moldavije;

(b) Vlada;

(c) Ministar pravde;

(d) Vrhovi sud;

(e) Ekonomski tribunal;

(f) Glavni tužilac;

(g) član Parlamenta;

(h) parlamentarna grupa;

(i) Ombudsman;

(j) Narodna skupština Gagauzije (Gagauz-Yeri) ...”

B. Ustavne odredbe relevantne za audiovizuelno emitiranje

56. Sloboda izražavanja zagarantirana je Ustavom, kako slijedi:

“Član 32. Sloboda mišljenja i izražavanja

(1)  Svim građanima je garantirana sloboda mišljenja, kao i sloboda javnog 
iskazivanja misli i mišljenja, putem riječi, slike, ili na bilo koji drugi mogući način.



PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE 13

(2) Uživanje slobode izražavanja ne smije nanijeti štetu časti, dostojanstvu ili 
pravima drugih ljudi da imaju i iskažu sopstvena mišljenja ili sudove.

(3) Zakon zabranjuje i krivično goni sve radnje kojima je cilj negiranje ili klevetanje 
države i naroda. Poticanje na pobunu, rat, agresiju, etničku, rasnu ili vjersku mržnju, 
podsticanje na diskriminaciju, teritorijalni separatizam, javno nasilje ili druge radnje 
koje predstvljaju prijetnju ustavnom porektu također su zabranjene i podliježu 
krivičnom gonjenju.”

C.  Zakon o audiovizuelnom emitiranju (1995.)

57.  Zakon o audiovizuelnom emitiranju (Zakon br. 603-XIII od 3. 10. 
1995.) uspostavlja standarde slobode izražavanja u audiovizuelnom 
emitiranju, kako slijedi:

“Član 2.

(3)  Audiovizuelne ustanove ne podliježu cenzuri.

Član 3.

Sloboda audiovizuelnog izražavanja podrazumijeva strogo poštivanje Ustava i ne 
može se uživati na štetu dostojanstva, časti, privatnog života ili lika druge osobe.

Član 6.

(1)  Država garantira sve neophodne uslove za aktivnosti javnih audiovizuelnih 
ustanova.

(2) Džava garantira da će se javnim audiovizuelnim ustanovama osigurati tehnička 
oprema potrebna za njihovo emitiranje.

Član 29.

Novinar iz audiovizuelne ustanove koji postupa u ime te ustanove ima pravo:

...

(h)  pristupa sudovima na svim nivoima.

58.  Zakon uspostavlja i Vijeće za audiovizuelnu koordinaciju (“ACC”):

“Član 31.

(1)  Vijeće za audiovizuelnu koordinaciju čini devet članova, koje imenuju:

(a) Parlament – tri člana (uključujući jednog stručnjaka za audiovizuelno 
emitiranje);



14 PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE

(b)  Predsjednik Republike Moldavije – tri člana (uključujući jednog stručnjaka za 
audiovizuelno emitiranje);

(c) Vlada – tri člana (uključujući jednog stručnjaka za telekomunikacije). ...”

D.  Osnivanje TRM-a kao državnog emitera

59.  TRM je osnovan 11. 3. 1994, Predsjedničkim ukazom br. 63, koji 
predviđa:

“Član 1.

Državna radiotelevizija se likvidira.

Član 2.

Osnova se državna kompanija pod nazivom Teleradio-Moldova.

Član 4.

Upravljanje državnom kompanijom Teleradio-Moldova ostvaruje predsjednik 
kompanije, a koordinaciju aktivnosti kompanije obavlja Vijeće za koordinaciju.”

60.  Statut TRM-a izmijenjen je Vladinom odlukom br. 502, od 12. 9. 
1996, o Statutu državne kompanije “Teleradio-Moldova”. Odluka kaže:

“Član 2.

Ova kompanija je javna audiovizuelna ustanova. Kreativna i uređivačka aktivnost 
kompanije zakonom je zaštićena od miješanja javnih vlasti i pritiska političkih 
stranaka.

Član 3.

Teleradio-Moldova ima status državne kompanije.

Član 4.

Osnivač kompanije je Vlada, u ime države Republike Moldavije. Aktivnost 
kompanije obavlja država kroz Vijeće za audiovizuelnu koordinaciju.

Član 10.

Kompanija ima sljedeće ciljeve:

Da pruži istinite i objektivne informacije o društveno-političkom, ekonomskom i 
kulturnom životu zemlje, te o vanjskim odnosima države;



PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE 15

Da promovira interese svih slojeva društva, da širi vrijednosti mira i humanizma, 
demokratske vrijednosti i poštivanje ljudskih prava;

Da stvara, akumulira, čuva i promovira kulturne i umjetničke vrijednosti.

Član 20.

Stvaralačka i urednčka aktivnost kompanije je nezavisna. Televizijski i radijski 
programi zakonom su zaštićeni od miješanja javnih vlasti i pritiska bilo koje političke 
stranke.

Član 22.

Kompanija je obavezna:

da objektivno i nepristrasno predstavlja realije nacionalnog i društveno-političkog 
života; da osigura pravo naroda na informacije; da promovira autentične vrijednosti 
nacionalne kulture, kulture nacionalnih manjina, kao i univerzalne kulture;

da osigura slobodu izražavanja, slobodu misli i slobodu distribucije informacija;

da osigura poštivanje prava novinara u skladu s domaćim zakonodavstvom i 
međunarodnom praksom; da u svojim emisijama osigura prisustvo osoba različitih 
političkih i vjerskih stavova;

da daje prioritet i besplatno emitira javna saopćenja Parlamenta, Vlade i 
Predsjednika Moldavije ...

Član 23.

Istraživanje i stvaranje podjedinica unutar kompanije osigurava pravo novinara na 
mišljenje i na sopstveni stav. Kompanija ne može obavezati novinara da promovira 
bilo kakve ideje koje su suprotne njegovim ili njenim moralnim vrijednostima.

Član 24.

Programi koje kompanija emitira ne smiju propagirati rat, agresiju, etničku, rasnu, 
klasnu ili vjersku mržnju, nasilne antidržavne akcije, terorizam, javni neposluh, 
teritorijalni separatizam ili bilo kakve ideje ili mišljenja suprotna moralnim 
standardima.

Član 30.

Predsjednika kompanije, generalnog direktora Televizije i generalnog direktora 
Radija imenuje Parlament, na prijedlog Vijeća za audiovizuelnu koordinaciju ili po 
sopstvenoj inicijativi. Mandat traje pet godina. Potpredsjednika kompanije imenuje 
Vijeće za audiovizuelnu koordinaciju, na prijedlog predsjednika kompanije, na 
mandat od pet godina.



16 PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE

Član 31.

Predsjednik kompanije:

vodi kompaniju; ...

zapošljava i otpušta uposlenike kompanije;

nadzire aktivnosti Upravnog odbora kompanije; ...

Član 33.

Upravni odbor je konsultativno administrativno tijelo kompanije u formi kolegija. 
Čini ga trinaest članova, koji postupaju u skladu s Pravilima Upravnog odbora.

Član 34.

Predsjednik kompanije automatski je član Upravnog odbora. Ostali članovi su 
predstavnici Vlade i Vijeća za audiovizuelnu koordinaciju.”

E.  Transformacija TRM-a u javnu kompaniju

1.  Preporuke i izvještaji Vijeća Evrope u vezi s prijedlogom da se TRM 
transformira u javni emiterski servis

61. Parlamentarna skupština je 24. 4. 2002. usvojila Rezoluciju 
1280(2002) pod naslovom “Funkcioniranje demokratskih institucija u 
Moldaviji” koja, između ostalog, kaže:

“1.  Parlamentarna skupština izražava veliku zabrinutost zbog događaja koji se 
dešavaju u Moldaviji od januara 2002. godine, i svoju uznemirenost kontinuiranim 
pogoršavanjem i radikalizacijom tamošnje političke klime, što predstavlja prijetnju 
stabilnosti zemlje.

2.  Demonstracije u organizaciji Demokršćanske narodne stranke (CDPP) u centru 
grada Kišnjev traju već tri i po mjeseca. ...

7.  Skupština primjećuje da razmjeri protesta novinara i osoblja Teleradio-Moldove 
pocrtavaju potrebu da se reforma izvrši brzo, tako da se u potpunosti garantira sloboda 
izražavanja i promovira javni emiterski servis. Od vlasti traži da okončaju praksu 
cenzure televizijskih programa, te da svim opozicionim političkim strankama, i unutar 
i izvan parlamenta, pruže velikodušan pristup debatnim prgramima. Od Vlade i 
Parlamenta Moldavije traži da bez odlaganja krene s radom na transformaciji 
Teleradio-Moldove u nezavisnu javnu korporaciju. ...

10.  Skupština od moldavskih političkih snaga očekuje da krenu u nepatvoren, 
konstruktivan dijalog i da se usaglase oko kompromisa koji bi trebao sadržavati 
sljedeće elemente: ...



PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE 17

iv.  reviziju zakonodavstva o radiju i televiziji i izmjena statusa Teleradio-
Moldove tako da ona postane nezavisna javna korporacija; najskoriji početak rada 
relevantne parlamentarne komisije; mogući nastavak razmatranja nacrta zakona koje 
je razmotrilo prethodno zakonodavno tijelo; ... [završetak rada] do kraja tekuće 
parlamentarne sesije, 31. 7. 2002;

11.  Skupština poziva moldavsku Vladu i Parlament da bez odlaganja poduzme gore 
navedene mjere. ...

14. Skupština poziva moldavske vlasti da u potpunosti sarađuju s Vijećem Evrope i 
njegovim tijelima, a naročito: ...

ii. da na stručnu analizu Vijeća Evrope predoči sve buduće nacrte i prijedloge 
zakona za reformu radiodifuzije i transformacije državne kompanije Teleradio 
Moldova u nezavisni javni emiterski servis; ...”

62.  Istog dana, Parlamentarna skupština usvojila je i jednu preporuku, 
br. 1554(2002), pod naslovom “Funkcioniranje demokratskih institucija u 
Moldaviji” koja, između ostalog, sadrži sljedeći zahtjev:

“5. Skupština također traži od Komiteta ministara da ojača saradnju s moldavskim 
vlastima u pogledu:

i.   brze ekspertne ocjene predstojećih prijedloga zakona o reformi radiodifuzije i 
transformacije državne kompanije Teleradio Moldova u nezavisnu korporacioju 
javnog servisa; ...”

63. Nakon prepiske između moldavskih vlasti i Generalnog sekretara 
Vijeća Evrope, ekspert Karol Jakubowicz, rukovodilac Odjela za strateško 
planiranje i razvoj Televizije Poljske, obavio je pismenu analizu Vladinog 
nacrta zakona o javnom emiterskom servisu u Moldovi. U svom završnom 
izvještaju od 22. 7. 2002, (ATCM (2002) 19), g. Jakubowicz, između 
ostalog, kaže:

“[Vladin nacrt] ... predviđa brojne oblike direktnog političkog miješanja u aktivnosti 
[emiterske organizacije]:

•  Obaveza iz člana 4(2) i člana 6(1) da se distribuiraju “communications d’intérêt 
public, reçues des autorités publiques” [saopćenja od interesa za javnost, koja se 
dobiju od javnih vlasti] i da se, po zahtjevu, javnim vlastima i organima javne 
uprave daje prostor u programu za prenošenje takvih saopženja, bez bilo kakvog 
ograničenja u pogledu sadržaja, prirode i razloga za njihovo prenošenje.

•  Imenovanje članova “Posmatračkog vijeća” koje direktno vrši Parlament, 
Predsjednik i Vlada - član 13(2).

•  Mogućnost da ih u bilo kom trenutku smijeni tijelo koje ih je imenovalo, u 
sljučaju “kršenja Zakona o audiovizuelnom emitiranju”, tj. praktično uz bilo kakvo 
obrazloženje – član 13(5).

•  Zahtjev da pravilnik Vijeća posmatrača mora odobriti Parlament – član 13(7).



18 PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE

•  Generalnog direktora imenuje Parlament, koji ga može i otpustiti, po zahtjevu 
Vijeća posmatrača – član 19.

•  Pravo specijalne parlamentarne komisije da zahtijeva pismeno objašnjenje bilo 
kakvog postupka javnog emitera koji po mišljenju Parlamenta krši zakon, te zahtjev, 
zajedno s CCA, da se takvo kršenje ispravi.

Ove predložene odredbe teško da se mogu prihvatiti kao usaglašene s Preporukom 
br. R (96)10 Komiteta ministara Vijeća Evrope o garanciji nezavisnosti javnog 
emiterskog servisa, ili s članom 10. Evropske konvencije o ljudskim pravima. 
Odredba člana 10, da sloboda govora treba da se uživa “bez miješanja javne vlasti” 
naročito se odnosi na miješanja koja nameće država, ili javna vlast, ili zvaničnik. Uz 
to, Evropski sud za ljudska prava potvrđuje da u određenim slučajevima Konvencija 
može nametati pozitivnu obavezu države da spriječi, uredi ili ograniči miješanje 
privatnih lica ili tijela u slobodu izražavanja. Istinsko, efektivno uživanje slobode 
izražavanja i informacija ne zavisi smao od dužnosti države da se ne miješa, već može 
tražiti i pozitivne mjere kojima će se pomoći da se stimulira ili zaštiti i brani sloboda 
izražavanja. Od država potpisnica se očekuje da su pod obavezom da poduzmu 
neophodne mjere zaštite i promocije slobode izražavanja koju uživaju mas-mediji i 
novinari. Gore navedene odredbe ne mogu se pomiriti s tim obavezama, jer se 
koncentriraju na stvaranje pozitivnih razloga da političke vlasti interveniraju u radu 
javnog emiterskog servisa na načine koji stvaraju stvarnu mogućnost ograničavanja 
njegove slobode.”

64.  Druga analiza g. Jakubowicza, od 18. 12. 2002. (ATCM (2002) 30), 
prvenstveno se bavila prijedlozima za sastav TRM-ovog upravnog tijela, 
“Posmatračkog vijeća”. Pozvao se na smjernice date u Prilogu uz Preporuku 
Komiteta ministara br. R (96) 10 (vidi stav 51. u gornjem tekstu), da pravila 
o statusu i članstvu nadzornih tijela u organizacijama javnog emiterskog 
servisa trebaju biti izrađena tako da se izbjegava izlaganje tih tijela riziku od 
političkog i drugog miješanja, te primjećuje da postoje dva moguća modela 
za sastav i način imenovanja članova tijela kakvo je nadzorno vijeće:

“•  Po prvom modelu, identificirane institucije i grupe u građanskom društvu 
ovlaštene su da delegiraju predstavnika po svom izboru u Vijeće za radiodifuziju, na 
određeni period (npr. četiri godine). Primjeri takvih grupa su crkve, univerziteti, 
teatri, autori, novinari, muzičari, zemljoradnici, žene, mladi, sportski savezi, zaštitari 
čovjekove okoline, poslodavci, sindikati itd.

•  Po drugom modelu, fiksni broj članova (npr. devet ili dvanaest) imenuje 
Parlamenti, ili nekoliko javnih ustanova (npr. jednu trećinu Parlament, jednu trećinu 
Vlada, jednu trećinu Predsjednik). Pošto članovi Vijeća za radiodifuziju 
predstavljaju interese građanskog društva, mora se uložiti poseban napor da se 
osigura da oni u stvarnosti ne predstavljaju političke stavove i interese onih koj su ih 
imenovali ...

U društveno-političkim uslovima zemlje u tranziciju, drugi model sadrži 
potencijalnu kontradikciju: mogu li pojedinci koje imenuje Parlament, ili Parlament, 
Vlada i Predsjednik, zaista predstavljati građansko društvo, ili interese društva u 
cjelini? U uslovima ekstremne politizacije javnog života, može li se računati s tim da 
oni koji su politički imenovani NEĆE zastupati političke stavove i interese onih koji 
su ih imenovali?



PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE 19

Pošto je rizik da će upravo to uradidi izuzetno velik, smatramo da bi prednost 
trebalo dati prvom modelu.

Naravno, bez obzira na sve zakonske mjere predostrožnosti, niko ne može 
kontrolirati koga članovi Vijeća pojedinačno žele slušati i čije će stavove željeti da 
slijede. Iz tog razloga je bitno da sastav Vijeća bude što je moguće više pluralistički, 
tako da potencijalni uticaji pod kojima bi članovi Vijeaća mogli biti budu što je 
moguće raznovrsniji. ...”

2.  Zakon br. 1320-XV TRM i njegove izmjene
65.  S ciljem transformiranja TRM-a u organizaciju javnog emiterskog 

servisa, 26. 7. 2002. je Parlament usvojio Zakon br. 1320-XV TRM o 
Javnoj nacionalnoj emiterskoj kompaniji Teleradio-Moldova. Zakon koji 
nije uzeo u obzir preporuke eksperta Vijeća Evrope (vidi stavove 63-64. u 
gornjem tekstu) predviđa sljedeće:

“Član 1.

Ovim se osniva nacionalna javna audiovizuelna ustanova – kompanija Teleradio-
Moldova. Ustanova ima svojstvo pravnog lica, s funkcionalnom autonomijom i 
uređivačkom nezavisnošću, čime se osigurava pravo na slobodu davanja istinitih i 
objektivnih informacija na cijeloj teritoriji Republike Moldavije ...

Član 5.

(2)  Kompanija mora osigurati veliku raznovrsnost programa koji pokrivaju 
interesovanja različitih socijalnih, nacionalnih, vjerskih i političkih kategorija.

(3) Kompanija mora osigurati poštivanje principa objektivnosti i nepristrasnosti u 
sklopu svojih informativnih i dokumentarnih emisija.

Član 13.

(1) Posmatračko vijeće kompanije je autonomno tijelo odgovorno za osiguravanje 
poštivanja prava naroda i društva da prima istinitu potpunu i objektivnu informaciju. 
Zaduženo je za monitoring poštivanja zakona i statuta kompanije.

(2) Posmatračko vijeće sastoji se od 15 članova, koji su poznate ličnosti iz sfera 
kulture, nauke, obrazovanja, medija i dr. Mandat traje pet godina, a imenuje ih:

(a)  Parlament – dva člana (jedan iz opozicije) ...;

(b)  Predsjednik Republike Moldavije – dva člana;

(c)  Vlada – dva člana;

(d)  Visoko sudačko vijeće – jedan član;

(e)  kreativno osoblje kompanije – jedan član;



20 PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE

(f)  organizacije nacionalnih manjina – dva člana;

(g)  Savez sindikata Moldavije – jedan član;

(h)  Savez slobodnih sindikata Solidarnost – jedan član;

(i)  kreativni sindikati (Sindikat pisaca, Sindikat lijepih umjetnosti, Sindikat 
filmskih radnika, Sindikat kompozitora, Sindikat pozorišnih radnika) – jedan član;

(j) medijske organizacije (Sindikat novinara, Udruženje slobodne štampe, 
Udruženje elektronske štampe, Komitet za slobodu štampe, Centar nezavisnog 
novinarstva, Udruženje mas-medija) – jedan član;

(k)  Udruženje veterana – jedan član.

Član 14.

Posmatračko vijeće:

imenuje predsjednika kompanije, potpredsjednika, izvršnog diraktora Televizije i 
izvršnog direktora Radija;

potvrđuje sastav Upravnog odbora;

Član 20.

Nadzor nad aktivnostima kompanije

(1)  Nadzor nad aktivnostima kompanije vrši Posmatračko vijeće.

(2)  Ako Posmatračko vijeće ne obavlja valjano svoje nadzorne dužnosti, Parlament 
može, putem specijalne parlamentarne komisije, tražiti od bilo kog organa kompanije 
pismene informacije o radnjama ili propustima koji, po mišljenju Parlamenta, 
predstavljaju kršenje ovg Zakona. Specijalnu parlamentarnu komisiju čine 
predstavnici svih parlamentarnih grupacija, koji će biti zastupljeni proporcionalno 
zastupljenosti njihovih stranaka u Parlamentu.

...

(4) Parlament može, zajedno s Vijećem za audiovizuelnu koordinaciju, naložiti 
kompaniji da poduzme odgovarajuće mjere da ukloni utvrđeno kršenje zakona.

(5)  Kompanija ima pravo da pred sudom, u skladu s važećim zakonodavstvom, 
ospori zakonitost primljenih naloga...

...

(7) Niti jedna mjera poduzeta u skladu s ovim članom ne ugrožava slobodu 
informacija kompanije, niti pravo na slobodu izražavanja.”



PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE 21

66.  Komitet ministara je 18. 9. 2002. usvojio Odgovor na Preporuku 
Parlamentarne skupštine br. 1554 (vidi stav 61. u gornjem tekstu), u kojem 
se, između ostalog, kaže da je status TRM-a i dalje razlog za zabrinutost. 
Mada Zakon br. 1320-XV predstavlja napredak, predviđa brojne oblike 
direktnog političkog miješanja u aktivnosti TRM-a, kako je na to u svojoj 
analizi ukazao g. Jakubowicz. Komitet ministara naglašava da odredbe nisu 
usklađene sa standardima Vijeća Evrope, te da postoji rizik da budu u 
suprotnosti sa članom 10. Konvencije.

67.  Na dan 26. 9. 2002, Parlamentarna skupština usvojila je dodatnu 
rezoluciju o funkcioniranju demokratskih institucija u Moldaviji, br. 1303 
(2002.), u kojoj poziva moldavske vlasti da “revidiraju, tokom jeseni 2002, 
zakon o nacionalnoj javnoj emiterskoj kompaniji Teleradio-Moldova, tako 
što će u diskusije istinski uključiti građansko društvo, udruženja koja 
predstavljaju medije i političku opoziciju, te tako što će uzeti u obzir 
preporuke eksperata Vijeća Evrope. Naročito traži da “revizija odredbi o 
sastavu, imenovanju i ovlaštenjima Posmatračkog vijeća bude predmet 
najširih mogućih konsultacija ...”

68. Vlada je nakon toga odlučila da Zakon br. 1320-XV nije bio dovoljan 
da se u potpunosti izvrši transformacija TRM-a, pa je izrađen nacrt izmjena, 
koji je, uz brojne sitne izmjene, sadržao i prijedlog za likvidaciju postojećeg 
TRM-a i uspostavljanje nove organizacije pod istim imenom.

69. G. Jakubowicz objavio je 24 10. 2003. analizu nacrta izmjene zakona 
(ATCM(2003)025), u kojoj je iznio sljedeće opservacije:

“... Zakon koji je trenutno na snazi sadrži samo osnovne odredbe vezane za status 
kompanije kao javnog emiterskog servisa i opis njenih institucionalnih aranžmana. 
Shodno tome, jasno je bilo da će se morati mijenjati i proširiti, da se stvori potpun i 
primjeren zakonski okvir za javni emiterski servis u Moldaviji – u skladu s 
Rezolucijom br. 1, “Budućnost javnih emiterskih servisa”, usvojenom na 4. Evropskoj 
ministarskoj konferenciji o mas-medijskoj politici (Prag, 7-8. 12. 1994.); Preporukom 
br. R(96)10 Komiteta ministara državama članaicama, o garanciji nezavisnosti javnog 
emiterskog servisa, te Preporukom Rec(2003)9 Komiteta ministara državama 
članicama, o mjerama promocije demokratskog i društvenog doprinosa digitalnog 
emitiranja.

Pojavljuje se, shodno tome, pitanje da li predložene izmjene zadovoljavaju taj cilj.

ZAKLJUČAK

Osim prijedloga za likvidaciju postojeće kompanije Teleradio-Moldova i osnivanja 
nove organizacije istog imena umjesto nje, izmjene sadrže relativno minorne stvari. ...

Shodno tome, ne može se smatrati da ove izmjene upotpunjavaju nastojanje da se u 
potpunosti uredi Teleradio-Moldova, da se garantiraju njeno ispravno funkcioniranje, 
nezavisnost, autonomija i financiranje, te da se stvori pravna sigurnost kompanije. 
Izmjene mijenjaju suštinski malo u smislu načina na koji Teleradio-Moldova djeluje 
kao javni emiterski servis. ...



22 PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE

Po izmjenama, plan je da se (i) likvidira državna kompanija Teleradio-Moldova; (ii) 
otpuste svi uposlenici; i (iii) oduzme sva imovina (koja imovina će se prenijeti na 
novu Nacionalnu emitersku kompaniju Teleradio-Moldova će biti pitanje zasebne 
vladine odluke, a nema nikakvog roka do kad se ta odluka mora donijeti). Nije jasno 
da li ovo znači da Teleradio-Moldova treba da obustavi rad i u međuvremenu ništa ne 
emitira, ili ne. To se sigurno sugerira odredbom da će se svo osoblje otpustiti, ali 
možda postoji plan da se, bez obzira na to, nastavi s emitiranjem.

Izvršenje tog plana bilo bi izuzetno ometajuće i za Teleradio-Moldova i za njenu 
publiku. U isto vrijeme, nije jasno koja je suštinska svrha toga. Kako ćemo obrazložiti 
u daljem tekstu, u nacrtu izmjena nema ničega što ovo čini neizbježnim iz pravnog 
ugla. Uz to, čini se da likvidacija neće biti potpuna, jer nema odredbe o imenovanju 
novog Nadzornog vijeća ili Upravnog odbora, niti novog predsjednika. Ako 
rukovodna tijela organizacije ostaju, onda nema prave likvidacije, već samo masovno 
otpuštanje uposlenika pod krinkom likvidacije. ...”

70.  Parlament je ipak ovaj zakon usvojio 17. 10. 2003. TRM je 26. 7. 
2004. registriran u Državnom registru kao javna kompanija, a emitiranje po 
novom statutu počinje 8. 8. 2004.

71.  Parlamentarna skupština je 4. 10. 2005. usvojila Rezoluciju 1465 
(2005) o funkcioniranju demokratskih institucija u Moldaviju, u kojoj, 
između ostalog, znosi sljedeće opservacije:

“6.  ... Međutim, istinsko učešće građanskog društva traži pluralistički i dinamičan 
sektor medija, naročito kad je u pitanju televizija. Moraju se stvoriti i uslovi za istinski 
nezavisan i profesionalan javni emiterski servis.

...

14.  Skupština nadalje poziva moldavske vlasti da, u pogledu zaštite ljudskih prava...

14.1.1.  revidiraju zakonodavstvo koje uređuje javno emitiranje (i na državnom i na 
lokalnom nivou) i audiovizuelni sektor generalno;

14.1.2. nastoje da se Teleradio Moldova transformira u pravog javnog emitera, kako 
je to definirano Preporukom Skupštine 1641 (2004.) o javnim emiterskim servisima; 
...”

F.  Izvještaji u vezi s navodnim neprimjerenim političkim uticajem 
na TRM

1.  Posmatrači iz međuvladinih organizacija
72.  U januaru 2004, Specijalni predstavnik Generalnog sekretara Vijeća 

Evrope u Moldaviji je medijima u Moldaviji dao sljedeći izvještaj:
“Ustav Republike Moldavije garantira slobodu izražavanja i slobodu štampe. 

Međutim, situacija s medijima u Moldaviji jedno je od područja koje značajno brine 
određeni broj ambasada u Kišnjevu, kao i nevladine organizacije. U protekle dvije 



PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE 23

godine, pritisak vlasti na nezavisne mas-medije je porastao, paralelno s podrškom 
državnim publikacijama.

Situacija s elektronskim medijima vrlo je bitna, imajući u vidu da je u ruralnim 
područjima, gdje živi otprilike pola stanovništva Republike Moldavije, pristup 
informacijama vrlo ograničen. Novinski kiosci skoro da ne postoje, a štampa tamo 
stiže uz kašnjenje od skoro sedam dana. Radio je osnovni izvor informacija.

Opozicija nije adekvatno zastupljena u programima. Otpuštanja novinara su 
učestala.

•  Jedan od spektakularnih primjera cenzure na nacionalnoj televiziji je zabrana 
emitiranja popularne kontakt-emisije Buna Seara 28. 11. prošle godine, kad su bili 
pozvani lideri parlamentarnig grupacija Stepaniuc, Braghis i Rosca, Specijalni 
predstavnik Generalnog sekretara i glasnogovornik Misije OSCE-a. Tri sata prije 
početka emisije, predsjedavajući TRM-a Efremov zvanično je obavijestio 
Specijalnog predstavnika Generalnog seketara da se emisija neće prikazati, jer je 
lider većine odlučio da neće učestvovati.

•  Postoji saglasnost među političkim snagama da televizijski kanal Moldova 1 
mora da prikaže prvih 30 minuta Stalnog okruglog stola bez bilo kakvih rezova. Ova 
obaveza nije ispoštovana tokom 12. sastanka, a objašnjenje je bilo da je 
pojavljivanje u emisiji Sat za opoziciju tri dana ranije bilo dovoljno za tu sedmicu. 
Izvještaj koji je objavljen u vijestima tog istog dana delikatno je izbjegao većinu 
izjava koje su sadržavale kritike usmjerene ka vlastima.

•  Sama emisija Sat za opoziciju, koja izgleda kao monolog opozicije, kako se čini, 
ne doprinosi mnogo dijalogu s većinom. Ono što nam treba je istinska debata. ...”

73.  Predstavnik Organizacije za sigurnost i saradnju u Evropi (OSCE) za 
slobodu medija po drugi put je posjetio Kišnjev od 18. do 21. 10. 2004, na 
poziv Vlade. Svrha posjete bila je da se ocijeni trenutno stanje medijskih 
sloboda u zemlji, te da se vlastima daju preporuke. Predstavnik se sastao sa 
zvaničnicima vlasti, parlamentarcima, novinarima i predstavnicima 
nevladinih organizacija. Svoje “Opservacije i preporuke” objavio je 16. 12. 
2004, i u njima, između ostalog, kaže:

“Pozitivne promjene – pluralizam ...

Postoje određene vidljive promjene u situaciji moldavskih medija.

Sveukupno gledano, medijski pluralizam je u Moldaviji izuzetno razvijen, i u smislu 
kvantiteta medija i u smislu različitih stavova koji se zastupaju (mada je raznovrsnost 
po obje ove tačke više prisutna u štampanim medijima nego u elektronskim). 
Političari na svim nivoima redovno su u medijima izloženi kritici; nezavisne TV i 
radio-stanice vrlo su otvorene u svojim komentarima o vlastima. Postoji i otvorena 
debata o razvoju samih medija; tu debatu ministar vanjskih poslova opisuje kao 
“transparentnu”. ...

Moldavija je bila i jedna od prvih zemalja u regiji koje su svoju državnu radio-
televiziju transformirali u javni servis.



24 PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE

Međutim, većina sagovornika slaže se da postoji nekoliko neriješenih medijskih 
problema koji se u skorijoj budućnosti moraju otkloniti. Neki od nedostataka, kako to 
kaže vođa parlamentarne opozicije Braghis, “rezultat su sve veće demokracije”. U 
tom smislu, OSCE je trebao više da se uključi u pitanja medija. Ministar vanjskih 
poslova kazao je i da “Moldavija ima nekih nedostataka u polju medija, ali to nije 
namjerno. I druge evropske države imaju nedostataka. Ne želimo krenuti pogrešnim 
putem i upravo zato smo zahvalni za svaku preporuku OSCE-a i drugih međunarodnih 
organizacija”.

Svrha ovog izvještaja je da ponudi takve preporuke, na osnovu opservacija nastalih 
tokom posjete.

Opće stanje u polju emitiranja

Ne može biti istinskog pluralizma ako nema konkurentnih domaćih kanala koji 
pokrivaju cijelu zemlju. U takvoj situaciji, potreban je transparentan tender za još 
jednu frekvenciju koja će pokrivati cijelu zemlju.

U ovom trenutku postoje samo tri emitera koji pokrivaju cijelu zemlju, a samo jedan 
od njih – javna kompanija Teleradio Moldova (TRM) – je moldavski kanal u smislu 
sadržaja. Druga dva kanala ponavljaju program susjednih zemalja: Rumunije i Ruske 
Federacije.

Čini se jasno da postoji i četvrta frekvencija koja pokriva cijelu zemlju; međutim, 
tijelo za licenciranje je 2002. obustavilo izdavanje te frekvencije. Tender za treći 
državni kanal – koji ponavlja program jedne ruske mreže – objavljen je 15. 10. 2004; 
međutim, tender za četvrtu nije ponovljen. Za dodatne informacije o problemu 
transparentnosti u licenciranju, vidi poglavlje o Vijeću za audiovizuelne 
komunikacije.

Situacija vezana za TRM

Previše Vlade, premalo drugih glasova

Mada zvanično jeste transformiran iz državnog emitera u autonomnu instituciju 
javnog servisa, TRM u stvarnosti i dalje naginje ka Vladi. Većina političkih emisija, 
kako izvještaji ukaziju, su vijesti o vladajućoj stranci ili vijesti kojima je ona izvor. U 
takvoj situaciji, kad je TRM jedini domaći emiter koji pokriva cijelu zemlju, još je 
značajnije da se o političkim događajima izvještava balansirano. TRM tek treba da 
ispuni svoju obavezu javnog emiterskog servisa.

Sam TRM ne radi nikakav monitoring sadržaja, bez obzira na činjenicu da je to 
propisano Zakonom o Nacionalnoj javnoj emiterskoj kompaniji Teleradio Moldova. 
Objašnjenje koje daje rukovodstvo TRMa je nedstatak resursa da se proizvode trake 
sa snimcima potrebnim u te svrhe. Međutim, činjenica je da je Nadzorni odbor taj koji 
je trebao barem pokušati da nametne takav monitoring. Objašnjavajući to što ga 
monitoring ne brine, Nadzorni odbor kaže da bi u inicijalnom periodu, kad the TRM 
tek počeo raditi kao javni servis, bilo zbunjujuće raditi bilo kakav monitoring.

Rezultat toga je da je samo NVO zajednica radila takav monitoring. Njihove nalaze 
snažno osporavaju rukovodstvo TRM-a, Nadzorni odbor i zvaničnici vladajuće 
stranke. Tačno je da je NVO monitoring rađen kvantitativno. Metoda “štoperice” jeste 
nesumnjivo gruba i ne može pokazati nijanse u programskoj šemi. Međutim, taj metod 



PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE 25

jeste dovoljno dobar da pokaže da je od transformacije TRM-a program vijesti 
neproporcionalno usmjeren na Vladu ili da dolazi od Vlade.

Radni spor

I rukovodstvo TRM-a i CADUP, koji predstavlja novinare koji nisu uposleni u 
procesu transformacije iz državnog u javnog emitera, trebaju pregovorima 
usaglasiti kompromis.

Predstavnik OSCE-a i njegovo osoblje imali su nekoliko sastanaka s rukovodstvom 
TRM-a i s predstavnicima bivših novinara TRM-a koji nisu ponovo uposleni nakon 
što se TRM zvanično transformirao iz državnog u javnog emitera. Alexander Ivanko 
pratio je rad Komiteta za mirenje Teleradio Moldove, ustanovljenog da se bavi tim 
radnim sporom.

Uvod

U februraru 2002. su štrajkovi i protesti protiv navodne cenzure u TRM-u, koje je 
podržalo više od 300 uposlenika, pokrenuli u Moldaviji debatu o potrebi da se TRM 
transformira u javnog emitera. Uz vodstvo Vijeća Evrope uspostavljen je potrebni 
zakonski okvir.

Parlament je 26. 7. 2002. usvojio Zakon o Nacionalnoj javnoj emiterskoj kompaniji 
Teleradio Moldova. Zakon je revidiran 13. 3. 2003, nakon kritike Vijeća Evrope. 
Zakon je ponovo mijenjan 13. 11. 2003, ovaj put s ciljem da se likvidira prethodni 
državni emiter. To je značilo da novoustanovljena državna komanija ne bi bila pod 
obvezom da zaposli svo osoblje državnog emitera. Po izjavama nekoliko izvora, među 
osobljem TRM-a je postojao strah da će proces odabira viškom proglasiti one 
uposlenike koji su bili najaktivniji tokom protesta u februaru 2002. i koji su vodili 
kampanju za transformaciju TRM-a u nezavisnog javnog emitera.

Komisija za odabir, koju su činila tri člana po prijedlogu Administrativnog odbora, 
tri člana po prijedlogu Nadzornog odbora i jedan po izobru osoblja TRM-a, 
ustanovljena je 30. 4. 2004. Komisija je do 7. 8. 2004. odabrala novo osoblje.

907 ljudi dobilo je ponudu za novi ugovor, a 980 ga je potpisalo, i 140 mjesta je 
ostalo upražnjeno. Komisija za odabir, shodno tome, nije bila završila s radom. 
Otpušteno je otprilike 190 ljudi.

Nakon što su 27. 7. objavljeni rezultati odabira za nove redakcije, nezadovoljstvo 
uposlenika TRM-a načinom na koji je proces obavljen preraslo je u javni protest. 
Grupa uposlenika TRM-a je 27. 7. osnovala Komitet za zaštitu ljudskog i 
profesionalnog dostojanstva i okupirala prostoriju u kojoj je komisija za odabir imala 
sastanke. Kao odgovor na to, TRM-ov menadžment je suspendirao ugovore za 19 
uposlenika, a 30. 7. je policija protestantke uklonila iz zgrade.

Te demonstracije, u kojima su u jednom trenutku učestvovale hiljade ljudi, započele 
su kao protest protiv rezultata procesa odabira. Ključni zahtjev bio je da se proces 
ponovo uspostavi. Kasnije je taj zahtjev izmijenjen na “povratak na situaciju prije 
početka procedure odabira”. Modificirani zahtjev bi se teoretski mogao zadovoljiti 
bez ponovnog provođenja procesa, tako što će se ponuditi ugovor svim od 190 
otpuštenih uposlenika.



26 PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE

Svi sagovornici su se složili da je situacija s TRM-om najznačajnije medijsko 
pitanje u zemlji. Činilo se da se svi slažu da bi jedini način da se ide naprijed bio kroz 
proces pregovora. Kako je to rekao ministar vanjskih poslova Stratan: “Mi želimo da 
se transformacija TRM-a obavi na demokratski način”. Međutim, nekoliko pitanja bi 
trebalo razmotriti.

Cijeli proces odabira je, kako se čini, obilježen nedostatkom razumjevanja onoga što 
takav proces zahtijeva. Mada je jasno da bi neki od uposlenika vjerovatno morali biti 
proglašeni viškom, kriteriji za odabir nisu bili jasno definirani, a sam odabir nije bio 
transparentan. Optužbe za političku pristrasnost ne mogu se odbaciti, uzimajući u 
obzir nedostatak transparentnosti u procesu odabira.

Stav TRM-ovog menadžmenta, barem inicijalno, nije bio konstruktivan i doveo je 
do masovnih protesta i do blokade situacije koja još uvijek nije riješena.

S druge strane, CADUP, izvorno formran da brani prava otpuštenih uposlenika, 
počeo je prvobitnim radnim zahtjevima dodavati i političke.

U toj situaciji, predstavnik OSCE-a, zajedno sa šefom Misije OSCE-a u Moldaviji i 
Specijalnim predstavnikom Generalnog sekretara Vijeća Evrope, predložio je gore 
pomenutom Komitetu za mirenje da bi trebalo formirati novu komisiju za odabir, po 
sljedećoj formuli:

- dva člana komisije za odabir bi trebala imenovati administracija Teleradio-
Moldove;

- dva člana komisije treba da imenuje CADUP;

- tri člana komisije trebau biti imenovani konsenzusom Komisije za mirenje. 
Alternativno, jedan od ta tri člana bi trebao biti strani ekspert, kojeg bi posudili 
OSCE ili Vijeće Evrope.

U vrijeme pisanja ovog izvještaja, ovo pitanje još nije riješeno. Komisija za mirenje 
u TRM-u održala je samo dva sastanka u novembru. Na oba sastanka se razgovaralo o 
zajedničkom prijedlogu za novu komisiju za odabir, koji su 21. 10. predočili Ured 
predstavnika, Misija OSCE-a i Vijeće Evrope. Komisija nije došla do odluke u vezi s 
ovim zajedničkim prijedlogom. Što se tiče nedostatka napretka u radu Komisije, te 
nakon što su optužili menadžment TRM-a za “simuliranje dijaloga”, predstavnici 
novinara protestanata su se 25. 11. povukli iz Komisije za mirenje.

Nadzorni odbor TRM-a [u ovoj presudi se spominje i kao “Posmatračko vijeće”: 
vidi stav 65. u gornjem tekstu]

TRM-ov sadašnji Nadzorni odnor, mada ga teoretski u većini čini građansko 
društvo, ne predstavlja cijeli spektar stavova prevalentnih u društvu, te, zapravo, 
omogućava političku pristrasnost. Sadašnji zakon bi trebalo mijenjati, da se 
omogući različit sastav Nadzornog odbora.

Nekoliko parlamentaraca iz opozicije, novinara i nevladinih organizacija žalili su se 
na trenutni sastav Nadzornog odbora, koji uključuje dva predstavnika Parlamenta 
(jedan iz opozicije), dva predstavnika Vlade, dva člana koje imenuje Predsjednik, te 
devet iz različitih organizacija. Međutim, Predsjednik, Vlada i Parlament su pod 



PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE 27

kontrolom jedne stranke, isto kao i većina organizacija građanskog društva 
zastupljenih u odboru.

Vođa grupacije Komunističke partije, Victor Stepaniuc, potvrdio je da nije cijelo 
građansko društvo bilo zastupljeno u tom odboru, već samo “glavne organizacije 
građanskog društva”, što ostavlja otvorenim pitanje ko i, što je još značajnije, kako 
definira organizacije kao “glavne”. U izuzetno politiziranoj klimi u Moldaviji, 
izuzetno politiziran Nadzorni odbor vidi se kao nešto što potkopava kredibilitet 
javnog emitera. Jedan od prijedloga koje je dao opozicioni lider Braghis dao bi 12 
članova Nadzornog odbora, šest ljudi iz vladajuće stranke, a šest iz opozicije, te bi 
odbor radio strogo na osnovu konsenzusa.

Mada ova ideja može zvučati privlačno, mogla bi dovesti do pat-pozicije, u kojoj 
odbor ne bi mogao da se dogovori oko bilo čega, čime bi TRM-ov menadžment bio 
bez bilo kakve nadzorne kontrole.

Trebalo bi potaći OSCE i Vijeće Evrope da ponude prijedlog o strukturi Nadzornog 
odbora koji bi odobrile sve političke strane u Moldaviji. Nekoliko prijedloga, naročito 
jedan, Asocijacije elektronskih medija (APEL), trebalo bi pažljivo analizirati.

Vijeće za audiovizuelnu koordinaciju

Tenderi za dodjelu frekvencija objavljuju se s vrlo kratkim rokom, te ne daju 
dovoljno vremena da potencijalni kandidati pripreme potrebnu dokumentaciju. 
Sastavi Vijeća ne garantira objektivnost. Isto tako, nema transparentnosti u procesu 
odlučivanja o dodjeli frekvencija.

Pritužbe o političkoj pristrasnosti u dodjeli frekvencija nisu se mogle potkrijepiti. 
Međutim, gledajući same pritužbe, Predstavnik je ustanovio da proces omogućava 
subjektivnost pri ocjeni i glasanju o tenderima za dodjelu frekvencija.

Emiterske licence dodjeljuje Vijeće. U sistemu koji se može opisati samo kao 
“dvoglav”, frekvencije koje će koristiti nosioci licenci Vijeću daje Ministarstvo 
komunikacija. Kako je rekao jedan visoki zvaničnik: “Mi ne znamo kad te frekvencije 
postaju dostupne”.

Vijeće, koje se sastoji od devet ljudi, imenuju Vlada, Predsjednik i Parlament. U 
situaciji kakva je današnja, kad je većina u izvršnoj i zakonodavnoj vlasti pod 
kontrolom jedne stranke, ovakav sistem vodi ka totalnoj političkoj kontroli vijeća. 
Nekoliko sagovornika žalili su se da nemaju povjerenja u objektivnost Vijeća pri 
izdavanju licenci za kanale.

Isto tako, treba reći da tender za vrlo bitan četvrti kanal koji pokriva cijelu zemlju 
nije ponovo objavljen nakon godina kad nije bilo nikakvih pomaka po tom pitanju. S 
druge strane, tender za treću mrežu koja pokriva cijelu zemlju, za koju je isticala 
licenca, objavljen je s rokom od 45 dana, a oglas je objavljen u trima novinama, u 
oglasima s najsitnijom štampom.

Da bi se osigurala nezavisnost Vijeća, procedura izbora ne bi trebala biti politički 
orijentirana, i trebala bi se fokusirati na to da se u Vijeće angažiraju osobe koje su 
stručnjaci od ugleda u polju emiterstva.



28 PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE

Metod dodjele frekvencija mora se promijeniti. Samo jedna agencija trebala bi biti 
zadužena i za uspostavu i za dodjelu frekvencija. Time bi se ispravio sadašnji 
“dvoglavi” sistem, u kojem je Vijeće na milosti Ministarstva i ne zna kad (i zašto) bi 
se frekvencija mogla ponuditi za tender. ...

Preporuke

...

· Ne može biti istinskog pluralizma ako nema konkurentnih domaćih kanala koji 
pokrivaju cijelu zemlju. U ovoj situaciji je potreban transparentan tender za još jednu 
frekvenciju koja pokriva cijelu zemlju.

· TRM, mada jeste zakonito tranformiran od državnog emitera u autonomnu 
instituciju javnog servisa, u stvarnosti i dalje naginje ka Vladi. Većina političkih 
programa su, prema izvještajima, vijesti o vladajućoj stranci ili vijesti koje daje 
vladajuća stranka. U takvoj situaciji, dok je TRM jedini domaći emiter koji pokriva 
cijelu zemlju, izbalansirano pokrivanje političkih događaja još je važnije. TRM tek 
treba da ispuni svoje obaveze kao javni emiterski servis.

· Menadžment TRM-a i CADUP, koji predstavlja novinare koji nisu zaposleni u 
procesu transformacije od državnog u javnog emitera, trebali bi pregovorima doći do 
kompromisa.

· Trebalo bi formirati novu TRM-ovu komisiju za odabir.

· Postojeći TRM-ov Nadzorni odbor, mada ga teoretski u većini čini građansko 
društvo, ne predstavlja cijeli spektar stavova prevalentnih u društvu, te, zapravo, 
omogućava političku jednostranost. Sadašnji zakon trebalo bi mijenjati, tako da 
omogući drugačiji sastav Nadzornog odbora.

· Tenderi za dodjelu frekvencija nude se uz vrlo kratak rok, te ne daju dovoljno 
vremena da potencijalni kandidati pripreme svu potrebnu dokumentaciju. Sastav 
Vijeća ne garantira njegovu objektivnost. Isto tako, postoji nedostatak transparentnosti 
u procesu donošenja odluka o dodjeli frekvencija. ...”

74. Otprilike u isto vrijeme, OSCE i Vijeće Evrope zajednički su 
objavili... “Koraci i pokazatelji za rad javnog emitera u Republici 
Moldaviji”:

...
75.  Na dan 12. 5. 2004, Evropska komisija objavila je “Izvještaj o zemlji 

u vezi s evropskom politikom susjedstva” (“European Neighbourhood 
Policy Country Report”) o Moldaviji (SEC (2004) 567), koji je predočio 
dosta nalaza, između ostalog, o demokraciji i ljudskim pravima u zemlji. 
Izvještaj navodi da su OSCE-ovi posmatrači, koji su pratili lokalne izbore 
2003. godine, bili zabrinuti “jasnom pristrasnošću u korist postojećih 
vršilaca dužnosti na državnom televizijskom kanalu”.

...



PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE 29

2.  Nevladine organizacije
76.  Centar za nezavisno novinarstvo (IJC) je nevladina organizacija sa 

sjedištem u Kišnjevu, čiji je zadatak da daje podršku profesionalnom 
novinarstvu u Moldaviji i doprinosi konsolidaciji nezavisne i nepristrasne 
štampe. Ustanovljena je 1994. kao projekat Open World House, a nezavsina 
je postala 1998. Financirala je, između ostalih, i Fondacija Soros.

77.   IJC je vršio monitoring TRM-ovih programa između juna 2004. i 
oktobra 2005. Prema njihovom izvještaju iz avgusta 2004, tokom tog 
mjeseca, niti jedan predstavnik Demokršćanske narodne stranke, koja je u to 
vrijeme bila jedna od dvije parlamentarne opozicione stranke, nije se 
pojavila na TRM-ovim televizijskim programima s političkim temama, a 
druga parlamentarna opoziciona stranka, “Moldova Democrată”, pojavila se 
samo jednom, i to na 95 sekundi. S druge strane, Komunistička partija 
pojavila se sedam puta, u ukupnom trajanju od 889 sekundi. Slična šema 
prijavljena je i za septembar, oktobar i novembar 2004. U izvještaju 
objavljenom u decembru 2004, IJC zaključuje da su na televiziji Vlada i 
njeni predstavnici spomenuti u prosjeku 32 puta dnevno, dok je opozicija u 
prosjeku pomenuta dva puta dnevno. Na TRM-ovim radijskim programima, 
Vlada je u prosjeku pomenuta 109 puta dnevno, a opozicija 0,7 puta 
dnevno.

78.  U izvještaju pod naslovom “Od države ka javnosti: Istinski javni 
emiterski servis u Bjelorusiji, Moldaviji i Ukrajini” (“State to Public: 
Genuine Public Service Broadcasting in Belarus, Moldova and Ukraine?”, 
decembar 2005.), Article 19, međunarodna nevladina organizacija sa 
sjedištem u Londonu, koja radi na pitanjima vezanim za slobodu 
izražavanja, zaključuje sljedeće (fusnote izostavljene):

“3.1.  Opći pregled

Moldavija je bila prva zemlja Zajednice nezavisnih država koja je krenula u proces 
uspostave javnog emiterskog servisa. Trenutno je to jedna od tri zemlje koja je svoju 
državnu emitersku kompaniju, Teleradio-Moldova (TRM), transformirala u 
organizaciju javnog emiterskog servisa. Mada teoretski javni emiterski servis postoji, 
u praksi je nova emiterska kompanija samo nominalno nezavisna od vladine kontrole, 
a ono što emitira izuzetno je pristrasno u korist postojećeg režima. Ukupno gledano, 
gledaocima i slušaocima se ne daju tačne i objektivne informacije, niti pluralnost 
stavova i mišljenja. Konsolidacija strukture istinskog javnog emiterskog servisa 
zavisit će od sposobnosti i volje vlasti da u potpunosti provedu novousvojene odredbe, 
kao i od uspješnosti kampanja građanskog društva.

...
Bez obzira na promjene, TRM je i dalje pod utjecajem vlasti. Uz to, kvalitet 

programa je od transformacije loš. Postoji potreba za dodatnim financiranjem, da bi se 
uposlenici obučili, te da bi se podigli standardi profesionalnog novinarstva.

Još jedna zabrinjavajuća činjenica je i to da postoji progresivno opadanje 
raznovrsnosti medija. ...



30 PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE

PRAVO

I.  NAVODNO KRŠENJE ČLANA 10. KONVENCIJE

79.  Podnosioci navode da su, dok su radili kao novinari na TRM-u, bili 
izloženi režimu cenzure koji su državne vlasti nametnule kroz viši 
menadžment TRM-a, suprotno članu 10. Konvencije. Član 10. predviđa:

“1.  Svako ima pravo na slobodu izražavanja. Ovo pravo uključuje slobodu mišljenja 
i slobodu primanja i prenošenja informacija i ideja, bez miješanja javne vlasti i bez 
obzira na granice. Ovaj član ne sprječava države da zahtijevaju dozvole za rad od 
radio, televizijskih i filmskih kompanija.

2.  Ostvarivanje ovih sloboda, budući da uključuje obaveze i odgovornosti, može 
podlijegati takvim formalnostima, uvjetima, ograničenjima ili sankcijama 
predviđenim zakonom i koje su neophodne u demokratskom društvu u interesu 
nacionalne sigurnosti, teritorijalnog integriteta ili javne sigurnosti, sprječavanja nereda 
ili zločina, zaštite zdravlja i morala, ugleda ili prava drugih, sprječavanja širenja 
povjerljivih informacija ili u interesu očuvanja autoriteta i nepristrasnosti sudstva.”

Vlada je ove navode negirala, te prigovorila da podnosioci u svakom 
slučaju nisu iscrpili domaće lijekove.

A.  Vremenski opseg predmeta

80.  U smisu ove presude, Sud razmatra period koji počinje u februaru 
2001, kad podnosioci izjavljuju da je problem političke kontrole nad 
uređivačkom politikom u TRM-u postao akutan (vidi stav 18. u gornjem 
tekstu), a završava se datumom odluke Suda o prihvatljivosti, 26 9. 2006.

B.  Preliminarni prigovor Vlade

1.  Izjave stranaka
81.  Vlada je prigovorila da podnosioci nisu iscrpili lijekove dostupne po 

domaćem pravu, kako to traži član 35, stav 1. Konvencije. Naročito 
izjaljvuje da su se podnosioci mogli žaliti domaćim sudovima u pogledu 
navodnog kršenja prava na slobodu izražavanja, pozivajući sa na odredbe 
člana 20. Ustava (vidi stav 56. u gornjem tekstu), članove 2, stav 3, 3, i 6. 
Zakona o audiovizuelnom emitiranju (vidi 57. u gornjem tekstu) i odredbe 
Zakona br. 1320 (vidi stav 65. u gornjem tekstu). Mada Vlada nije u stanju 
da ukaže na sličen predmete koje su domaći sudovi već razmatrali, razlog za 
to je što Republika Moldavija nije imala dovoljno vremena da izgradi 
sudsku praksu po tom pitanju. Međutim, da je takva pritužba podnesena, 
svakako bi se razmatrala u meritumu. Po izjavi Vlade, postojala je 



PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE 31

mogućnost i da se podnosioci žale TRM-ovom Posmatračkom vijeću, koje 
je, po članu 20. Zakona br. 1320-XV (vidi stav 65. u gornjem tekstu), 
nadležno da nadzire da li se TRM pridržava svojih internih propisa i 
zakonodavstva uopće. Alternativno, podnosioci su se mogli žaliti ACC-u.

82. Podnosioci navode da je postojala administrativna praksa cenzure i 
političke kontrole na TRM-u, te da ih je to izuzelo od obaveze iscrpljenja 
domaćih lijekova. Alternativno, smatraju da na domaćem nivou ne postoje 
djelotvorni lijekovi. Ne bi bilo moguće pokrenuti pritužbu pred domaćim 
sudovima. Mada teoretski domaći sudija može odlučiti po jednom 
navodnom slučaju cenzure, po domaćem zakonu nema lijeka koji bi mogao 
tretirati to što u TRM-u nema strukturalne nezavisnosti od Vlade, ili 
spriječiti buduće slučajeve cenzure. ACC čini devet članova, od kojih tri 
imenuje Parlament, tri Vlada i tri Predsjednik Moldavije, što ga ne čini 
nezavisnim tijelom. Pitanje cenzure na TRM-u razmatrao je u svom 
izvještaju od 29. 4. 2002. (vidi stav 41. u gornjem tekstu). Mada su mu 
podnosioci predočili sve navodne konkretne postupke cenzure na koju se 
žale u svojoj predstavci Sudu, niti jedan od tih navoda nije razmatran u 
izvještaju, koji se ograničio na to da izvede generalni zaključak da na TRM-
u nema cenzure. I konačno, Posmatračko vijeće je organ novoustanovljene 
javne kompanije, koji je aktivnosti započeo tek u avgustu 2004, te nije, 
shodno tome, bio dostupan da razmatra pritužbu podnosilaca u vrijeme kad 
u se događaji obrađeni u predstavci dešavali.

2.  Ocjena Suda
83. Sud podsjeća da princip da podnosilac prvo mora iscrpiti lijekove 

koje predviđa domaći pravni sistem, prije nego što se obrati ovom 
međunarodnom Sudu, jeste bitan aspekt mehanizma zaštite ustanovljenog 
Konvencijom (vidi Akdivar i drugi protiv Turske, 16 9. 1996, stav 65, 
1996-IV). Sud je zamišljen kao supsidijarni organ u odnosu na domaće 
sisteme koji čuvaju ljudska prava, te je primjereno da domaći sudovi 
inicijalno imaju priliku da se odrede u pogledu pitanja kompatibilnosti 
domaćih zakona s Konvencijom, te da, ako se predstavka ipak kasnije 
pokrene u Strasbourgu, Evropski sud koristi i stavove domaćih sudova, koji 
su u direktnom i stalnom kontaktu sa svim što se dešava u njihovim 
zemljama (vidi Burden protiv Ujedinjenog Kraljevstva [Veliko vijeće], br. 
13378/05, stav 42, 29. 4. 2008.

84. Po članu 35, stav 1. Konvencije, podnosilac bi trebao normalno da 
ima pristup lijekovima koji su dostupni i dovoljni da u navodnim kršenjima 
osiguraj preinaku. Postojanje takvih lijekova mora biti dovoljno izvjesno, ne 
samo teoretski, već i u praksi, jer bez toga oni nemaju ni potrebnu 
dostupnost, ni potrebnu djelotvornost (Akdivar i drugi, navod gore, stav 66). 
Teret dokazivanja je na Vladi, da uvjeri Sud da je lijek bio djelotvoran, 
dostupan i teoretski i praktično, i relevantan u datom trenutku, što znači da 
je bio dostupan, takav da je mogao osigurati preinaku u pogledu 



32 PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE

podnosiočeve pritužbe, te da je nudio razumnu mogućnost uspjeha. Kad se 
zadovolji ovakav teret dokazivanja, na podnosiocu je da pokaće da lijek koji 
je Vlada ponudila jeste zaista iscrpljen, ili da je iz nekih razloga bio 
nedovoljan i nedjelotvoran u datim okolnostima upredmetu, ili da su 
postojale posebne okolnosti koje podnosioca izuzimaju iz te obaveze 
(Akdivar i drugi, navod gore, stav 68).

85. Međutim, pravilo iscrpljenja je neprimjenjivo tamo gdje neka 
administrativna praksa, konkretno ponavljanje radnji koje su 
nekompatibilne s Konvencijom i to što ih državne vlasti toleriraju, 
 dokazano postoji, te je takve prirode da bi postupak bio uzaludan ili 
nedjelotvoran (vidi Irska protiv Ujedinjenog Kraljevstva, 18 1. 1978, stav 
159, Serija A, br. 25; Akdivar i drugi, navod gore, stavovi 66-67; Danska 
proviv Turske (odluka), br. 34382/97, 8. 6. 1999; Kipar protiv Turske 
[Veliko vijeće], br. 25781/94, stav 99, ECHR 2001-IV). U predmetu 
Caraher protiv Ujedinjenog Kraljevstva (odluka), br. 24520/94, ECHR 
2000-I, Sud je sudsku praksu u pogledu pojma “administrativna praksa” 
obrazložio ovako:

“U Prvom grčkom predmetu (Yearbook 11, str. 770), Komisija je identificifrala dva 
elementa neophodna za postojanje administrativne prakse: ponavljanje radnje i 
toleriranje zvaničnih struktura. Ponavljanje radnje se, kako je rečeno, odnosi na 
značajan broj radnji koje su na neki način vezane ili povezane s okolnostima koje ih 
okružuju (npr. vrijeme i mjesto, ili stavovi uključenih osoba) i joje nisu jednostavno 
određeni broj izoliranih radnji. Sud kaže da praksa koja je nekompatibilna s 
Konvencijom predstavlja akumulaciju identičnih ili analognih kršenja, koja su 
dovoljno brojna i međupovezana da predstavljaju ne sam izolirane incidente ili 
izuzetke, već shemu ili sistem (Irska protiv Ujedinjenog Kraljevstva, presuda od 18 1. 
1978, Serija A, br. 25, str. 64, stav 159). Toleriranje zvaničnih struktura znači da, 
mada su same radnje jednostavno nezakonite, toleriraju se u smislu da nadređeni onih 
koji su odgovorni, mada jesu svjesni tih radnji, ne poduzimaju ništa da bi ih kaznili ili 
spriječili da to ponove; ili da viši organ vlasti naspram brojnih navoda pokazuje 
indiferentnost, tako što odbija da pokrene bilo kakvu adekvatnu istragu njihove 
istinitosti ili neistinitosti; ili da se u sudskom postupku ne dozvoli javna rasprava po 
pitanju takvih pritužbi (mutatis mutandis, predstavke br. 9940-9944/82, Francuska, 
Norveška, Danska, Švedska i Holandija protiv Turske, odluka 6.12.83, DR 35, str. 143 
na str. 163, stav 19) Međutim, može se primijetiti da se takva praksa može ustanoviti 
čak i kad se ne ustanovi toleriranje zvaničnih struktura na višim zvaničnim nivoima, te 
čak i kad su neka djela krivično gonjena, jer su viši organi vlasti pod odgovornošću da 
poduzmu djelotvorne mjere da okončaju ponavljanje takvih djela (vidi, npr. Irska 
protiv Ujedinjenog Kraljevstva, presuda, op. cit., str 159)”.

86. Sud podsjeća da je u svojoj odluci o prihvatljivosti od 26 9. 2006. 
utvrdio da postoji bliska veza između preliminarnog prigovora Vlade i 
merituma pritužbe podnosilaca po članu 10, te je, shodno tome, spojio 
Vladinu prigovor s meritumom predmeta.

87.  Sud će, shodno tome, razmotriti suštinu pritužbe podnosilaca, a 
zatim razmatrati da li je u svim okolnostima Vladin preliminarni prigovor 
dobro utemeljen.



PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE 33

C.  Meritum

1.  Izjave stranaka

(a)  Vlada

88. Vlada naglašava da je TRM bio najgledaniji televizijski kanal u 
zemlji i da su večernje vijesti bile najpopularniji program (vidi stav 8. u 
gornjem tekstu). To pokazuje da je stanovništvo Moldavije vjerovalo da je 
TRM nezavistan, nepristrasan i objektivan televizijski kanal.

89.  Vlada negira bilo kakvu cenzuru na TRM-u. Vlada odbija navod da 
je postojala “crna lista” pojedinaca li tema koje se nisu mogle predstavljati, 
te tvrdi da su opozicioni političari imali pristup javnosti putem TRM-a, 
kako se i vidi iz brojnih programa navedenih u TV vodičima (vidi stav 26. u 
gornjem tekstu).

90.  Vlada se oslanja na zaključke ACC-a u njihovom izvještaju od 29. 4. 
2002. (vidi stav 41. u gornjem tekstu). Kako zaključuje ACC, podnosioci su 
pojam slobode izražavanja pogrešno shvatili. Shvatili su ga u smislu da im 
daje carte blanche da u svojim reportažama kažu šta god žele, ne obazirući 
se na zakonske ili moralne norme i suprotno njihovoj odgovornosti novinara 
koji rade za jedinog emitera koji je u to vrijeme pokrivao cijelu zemlju, da 
pružaju objektivnu i nepristrasnu uslugu, bez političke pristrasnosti.

91.  Vlada tvrdi da proteste Štrajkačkog odbora nije podržao Sindikat 
TRM-a, kao ni brojni uposlenici. Sankcije protiv Dinua Rusnaca i Larise 
Manole su u potpunosti opravdane, nakon što su oni prekršili interne 
propise, u smislu modifikacije vijesti prije prethodnog odobrenja. Određeni 
broj podnosilaca predstavke, konkretno Mircea Surdu, Ludmila Vasilache, 
Leonid Melnic i Diana Donică, i dalje su uposlenici TRM-a.

(b)  Podnosioci predstavke

92. Podnosioci smatraju da domaći zakon ne daje dovoljne garancije 
zaštite do cenzure i neprimjerenog političkog utjecaja. Shodno time, ni 
domaće zakonodavstvo ni TRM-ovi interni propisi ne definiraju koncept 
“uređivačke politike”. Tvrde da država nije izvršila svoju pozitivnu obavezu 
po članu 10, jer nije usvojila zakon koji bi ponudio garanciju zaštite od 
zlonamjernog miješanja javnih vlasti i koji bi jasno ukazao na opseg i 
granice diskrecionog prava koje te vlasti uživaju. Uz to, time što je odbio da 
izmijeni Zakon br. 1320-XV na način kako je to preporučilo Vijeće Evrope, 
Parlament je zadržao kontrolu države nad javnom kompanijom, što je 
upravo i bio razlog za cenzuru. Takvim radnjama i propustima država je 
urgozila i pravo javnosti da bude informirana. Izvještaji Parlamentarne 
skupštine i međunarodnih eksperata podržavali su stav da je domaće 
zakonodavstvo nezadovoljavajuće, u smislu da Vladi daje punu kontrolu 
nad TRM-om, a ne predviđa adekvatne garancije zaštite nezavisnosti.



34 PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE

93.  Podnosioci tvrde da su ankete na koje se Vlada poziva, po kojoma je 
TRM bio najgledaniji TV kanal u Moldaviji, nisu naznaka kvaliteta 
programa, već nedostatka alternativnih izvora informacija. Pozivaju se na 
izvještaje monitoringa IJC-a (vidi stav 77. u gornjem tekstu) i opservacije 
određenog broja međunarodnih komentatora (vidi stavove 72-75. u gornjem 
tekstu), da bi potkrijepili svoje tvrdnje da je TRM pristrasan u korist 
vladajuće stranke. Primjeri koje Vlada daje, o programima u kojima su 
učestvovali opozicioni političari, bili su izuzetak od općeg pravila. Čak je i 
ACC u svom izvještaju od 29. 4. 2002. prihvatio da su određene teme ili 
izrazi, kao što su “Besarabija, rumunski, rumunski jezik, rumunska historija 
ili totalitarni režim” zabranjeni, osim u historijskom kontekstu.

94.  Prije 2002. godine nije bilo nikakvih internih propisa u pogledu 
načina zapošljavanja i otpuštanja programskog direktora, šefova redakcija 
ili producenat. TRM-ov predsjednik mogao ih je u svakom trenutku 
otpustiti. Nadalje, nije bilo nikakvih propisa za uspostavu umjetničkog ili 
tehničkog vijeća, koje bi ocjenjivalo kvalitet audiovizuelne produkcije. 
Nova procedura zapošljavanja, organizirana 2004. godine, nije, po mišljenju 
eksperata Vijeća Evrope, bila transparentna i jasna u pogledu zapošljavanja 
ili ponovnog zapošljavanja članova osoblja. Domaći sudovi nisu 
podnosiocima koji su izgubili posao pružili bilo kakav lijek.

2.  Ocjena Suda

(a)  Opći principi u vezi s pluralizmom u audiovizuelnim medijima

95.  Pri određivanju da li je u ovom predmetu ispoštovan član 10, Sud 
mora uzeti u obzir sljedeće principe. Kao polaznu tačku uzima temeljnu 
istinu: nema demokracije bez pluralizma. Jedna od osnovnih karakteristika 
demokracije je to što nudi mogućnost da se problemi zemlje rješavaju 
dijalogom, bez pribjegavanja nasilju, čak i kad su ti problemi vanredno 
zahtjevni. Demokracija cvjeta u slobodi izražavanja. Od suštinskog je 
značaja za demokraciju da dozvoli da se različiti politički programi predlažu 
i da se o njima vodi debata, uključujući i one programe koji dovode u 
pitanje način na koji je država trenutno organizirana, pod uslovom da ne 
nanose štetu samoj demokraciji (vidi Socijalistička partija i drugi protiv 
Turske, 1998, stavovi 41, 45 i 47, Reports of Judgments and Decisions 
1998-III).

96.  Sloboda izražavanja, onako kao je osigurava član 10, stav 1, 
predstavlja, shodno tome, jedan od suštinskih temelja demokratskog 
društva, te jedan od osnovnih uslova za njegov napredak (Lingens protiv 
Austrije, 8. 7. 1986, stav 41, Serija A, br. 103). Sloboda štampe i drugih 
informativnih medija javnosti daje jedno od najboljih snačina da otkriva 
ideje i stavove političkih lidera i o njima formira mišljenje. Na štampi je da 
daje informacije i ideje o političkim pitanjima i drugim temama od javnog 
interesa. Ne samo da štampa ima zadatak da daje prenosi takve informacije i 



PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE 35

ideje: javnost ima pravo da ih prima (vidi, npr. Handyside protiv 
Ujedinjenog Kraljevstva, stav 49, 7. 12. 1976, Serija A, br. 24; Lingens, 
navod gore, stavovi 41-42).

97.  Audiovizuelni mediji, poput radija i televizije, u tom pogledu imaju 
naročito bitnu ulogu. S obzirom na njihovu moć da zvukom i slikom 
prenose poruke, takvi mediji imaju neposredniji i jači efekat od štampe 
(Jersild protiv Danske, 23. 9. 1994, stav 31, Serija A, br. 298; Pedersen i 
Baadsgaard protiv Danske [Veliko vijeće], br. 49017/99, stav 79, ECHR 
2004-XI). Funkcija televizije i radija kao bliskih izvora zabave u intimi 
doma gledaoca ili slušaoca dodatno pojačavaju njihovo djelovanje (up. 
Murphy protiv Irske, br. 44179/98, stav 74, ECHR 2003-IX (odlomci)). Uz 
to, naročito u zabačenim krajevima, televizija i radio mogu biti lakše 
dostupni od drugih medija.

98. Situacija u kojoj se moćnoj ekonomskoj ili političkoh grupi u društvu 
dozvoli da pribavi položaj dominacije nad audiovizuelnim medijima, time 
vrši pritisak na emitere i konačno ugrozi njihovu uređivačku slobodu u 
demokratskom društvu, kako je to otjelotvoreno članom 10. Konvencije, 
naročito kad oni služe davanju informacija i ideja od općeg interesa, koje 
javnost ima i pravo da prima (vidi VGT Verein gegen Tierfabriken protiv 
Švicarske, br. 24699/94, stavovi 73. and 75, ECHR 2001-VI; vidi i De 
Geillustreerde protiv Holandije, br. 5178/71, odluka Komisije od 6. 7. 
1976, stav 86, Odluke i izvještaji (DR) 8, str. 13). To posebno važi za 
situaciju kad su država ili javni emiter u poziciji dominacije. Shodno time, 
Sud smatra da, zbog svoje restriktivne prirode, režim licenciranja koji 
javnom emiteru omogućava monopol nad dostupnim frekvencijama ne 
može biti opravdan, osim ako se ne može pokazati da postoji hitna potreba 
za nečim takvim (Informationsverein Lentia i drugi protiv Austrije, 24. 11. 
1993, stav 39, Serija A, br. 276).

99. Stvarno, djelotvorno uživanje slobode izražavanja ne zavisi samo od 
dužnosti države da se ne miješa, već može tražiti od nje i da poduzme 
pozitivne mjere zaštite, kroz svoje zakone ili praksu (vidi, npr. Özgür 
Gündem protiv Turske, br. 23144/93, stavovi 42-46, ECHR 2000-III; 
Fuentes Bobo protiv Španije, br. 39293/98, stav 38, 29. 2. 2000; Appleby i 
drugi protiv Ujedinjenog Kraljevstva, br. 44306/98, stavovi 39-40, ECHR 
2003-VI). S obzirom na značaj onog što je u pitanju po članu 10, država 
mora biti najveći garant pluralizma (vidi Informationsverein Lentia i drugi, 
navod gore, stav 38; VGT Verein gegen Tierfabriken, navod gore, stavovi 
44-47).

100. Sud smatra da, u polju audiovizuelnih komunikacija, gore navedeni 
principi na državu stavljaju dužnost da osigura, kao prvo, da javnost putem 
radija i televizije ima pristup nepristrasnim i tačnim informacijama i spektru 
mišljenja i komentara, koji, između ostalog, odražavaju raznovrsnost 
političkih stavova u zemlji, te kao drugo, da novinari i drugi profesionalci 
koji rade u audiovizuelnim medijima ne budu spriječeni da daju takve 



36 PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE

informacije i komentare. Izbor sredstava kojima će se postići ti ciljevi 
moraju varirati u skladu s lokalnim uslovima, te to, shodno tome, ulazi u 
stepen slobodne procjene države. Tako, naprimjer, mada Sud, a prije njega i 
Komisija, potvrđuje da je javni emiterski servis u stanju da doprinosi 
kvalitetu i balansu programâ (Informationsverein Lentia i drugi, navod gore, 
stav 33; Tele 1 Privatfernsehgesellschaft mbH protiv Austrije, br. 32240/96, 
21. 9. 2000; X. SA protiv Holandije, br. 21472/93, odluka Komisije od 11. 1. 
1994, DR 76-A, str. 129), nema obaveze po članu 10. da se takav servis 
uspostavi, pod uslovom da se u istom cilju koriste neka druga sredstva.

101. Kad država odluči da formira javni emiterski servis, iz gore 
navedenih principa proizilazi da domaći zakoni i praksa moraju garantirati 
da sistem pruža pluralističku uslugu. Naročito kad su privatne stanice još 
uvijek preslabe da nude istinsku alternativu, a javna ili državna organizacija 
je, prema tome, jedini ili dominantni emiter u zemlji ili regiji, za ispravno 
funkcioniranje demokracije je neophodno da ta organizacija prenosi 
nepristrasne, nezavisne i balansirane vijesti, informacije i komentare, te da, 
dodatno, osigurava forum za javnu diskusiju, u kojem se može iskazati širok 
spektar stavova i mišljenja.

102.  S tim u vezi, standardi vezani za javno emiterstvo, koji su države 
članice usaglasile putem Komiteta ministara Vijeća Evrope (vidi stavove 
51-54. u gornjem tekstu), pružaju usmjerenje u pogledu pristupa koji bi 
trebalo imati u tumačenju člana 10. u ovom polju. Sud primjećuje da u 
“Rezoluciji br. 1. o budućnosti javnig emiterskog servisa” (1994), države 
učesnice prihvataju obavezu “da garantiraju nezavisnost javnih emiterskih 
servisa od političkog i ekonomskog miješanja”. Nadalje, u Prilogu uz 
Preporuku br. R(96)10 pod naslovom “Grancija nezavisnosti javnog 
emiterskog servisa” (1996), Komitet ministara je usvojio određeni broj 
detaljnih smjernica kojima je cilj da se osigura nezavisnost javnih emitera. 
Tu spada i preporuka da “zakonski okvir koji uređuje organizacije javnog 
emiterskog servisa treba jasno da propisuje njihovu uređivačku nezavisnost 
i institucionalnu autonomiju”, uz naročito pozivanje na nekoliko ključnih 
područja aktivnosti, uključujući uređivanje i predstavljanje programa vijesti 
i aktuelnosti, te odabir, zapošljavanje i menadžment osoblja. Smjernice 
naglašavaju i da pravila koja uređuju status i imenovanje članova upravnih 
odbora i nadzornih tijela javnih servisa trebaju biti definirana na način 
kojim se izbjegava bilo kakav rizik političkog ili drugog miješanja. 
Predviđaju i sljedeće:

“Zakonski okvir koji uređuje organizacije javnog emiterskog servisa bi trebao jasno 
propisivati da one osiguravaju da se programi vijesti pravično predstavljaju činjenice i 
događaje, te potiču slobodno formiranje mišljenja.

Slučajevi kad organizacije javnog emiterskog servisa mogu biti prisiljene da 
emitiraju zvanične poruke, deklaracije i saopćenja, ili da izvještavaju o radnjama ili 
odlukama javnih vlasti, ili da prostor u eteru daju takvim vlastima, trebali bi biti 
ograničeni na izuzetne okolnosti jasno određene u zakonima ili propisima. ...”



PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE 37

I na kraju, u Prilogu uz Preporuku Rec(2000)23 pod naslovom 
“Nezavisnost i funkcije regulatornih vlasti u sektoru emiterstva”, Komitet 
ministara ponovo je naglasio značaj toga da države usvoje pravila koja 
pokrivaju članstvo i funkcioniranje takvih regulatornih tijela, tako da se 
zaštite od političkog miješanja i utjecaja.

(b)  Da li je u konkretnom predmetu došlo do miješanja u pravo podnosilaca 
na slobodu izražavanja

103.  Podnosioci, koji su u vremenskom periodu koji se razmatra svi bili 
zaposleni na TRM-u kao novinari, urednici ili producenti, žalili su se na 
ograničavanje slobode izražavanja. Sud podsjeća da, pod uslovima datim 
članom 10, stav 2, novinari imaju pravo da daju informacije. Zaštita člana 
10. uključuje zaposlene novinare i druge uposlenike u medijima. Zaposleni 
novinar može tvrditi da je direktno pogođen općim pravilom ili politikom 
rada koje primjenjuje njegov poslodavac, a koje ograničavaju novinarsku 
slobodu (vidi Purcell i drugi protiv Irske, br. 15404/89, odluka Komisije od 
16. 4. 1991, DR 70, str. 262). Sankcija ili druga mjera koju poslodavac 
poduzme protiv zaposlenog novinara može predstavljati miješanje u 
slobodu izražavanja (vidi Fuentes Bobo, navod gore, stav 38).

104.  Podnosioci navode da je više rukovodstvo TRM-a od njih tražilo da 
se povinuju politici izbjegavanja tema koje su se smatrale neugodnim ili 
štetnim po Vladu. Sud smatra da je u tom smislu značajno da Vlada nije 
odgovorila na konkretne primjere koje su naveli podnosioci, primjere 
programa ili dijelova programa koje je više rukovodstvo TRM-a navodno 
odbilo da emitira zbog njihove teme i sadržaja (vidi stavove 24-25. u 
gornjem tekstu). Uz to, upečatljivo je to što ACC-ov izvještaj od 29. 4. 
2002. (vidi stav 41. u gornjem tekstu), koji je Vlada prihvatila, zaključuje da 
je politika TRM-a u to vrijeme bila da zabranjuje upotrebu određenih riječi i 
fraza, naročito riječi vezanih za zajedničku kulturu i jezik Rumunije i 
Moldavije, te za kršenja ljudskih prava koja su se dešavala u sovjetskom 
periodu. Lista ovakve prirode, koja sadrži riječi i teme koje novinar i drugi 
pojedinci koji se pojavljuju na državnoj televiziji ne smiju pominjati, u 
svakom bi slučaju tražila jako obrazloženje da bi bila kompatibilna sa 
slobodom izražavanja, ali Vlada nije ponudila nikakav osnov za objašnjenje 
kako bi takvo ograničenje moglo biti kompatibilno sa zahtjevima člana 10. 
Uz to, u kontekstu tekuće debate u Moldaviji, o nacionalnom identitetu i 
geopolitičkom svrstavanju, Sud smatra da postoji snažan javni interes da se 
o takvim pitanjima otvoreno i detaljno razgovara na državnoj televiziji, te da 
se vrijeme u eteru daje svim suprotstavljenim gledištima.

105.  Podnosioci navode i da se od njih tražilo da se povinuju TRM-ovoj 
politici davanja neproporcionalne količine vremena u eteru za izvještavanje 
o postupcima pripadnika vladajuće političke stranke, uz malo ili nimalo 
izvještavanja o postupcima ili stavovima opozicionih stranaka. U vezi s tim, 
Sud smatra da stav 18. Priloga uz Preporuku Komiteta ministara 



38 PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE

Rec(2000)23 kaže da je suštinska funnkcija regulatornih tijela da prate da li 
emiteri poštuju svoje zakonske obaveze, a član 13(1) Zakona br. 1320-XV 
traži da Posmatračko vijeće vrši monitoring u pogledu TRM-a (vidi stavove 
53. i 65. u gornjem tekstu). Iz informacija predočenih Sudu se, pak, ne vidi 
da je takav monitoring obavljen. U odsustvu pouzdanih dokaza o 
suprotnom, shodno tome, Sud smatra da su podaci koje je sakupio IJC 
značajni (vidi stav 77. u gornjem tekstu). Tu se pokazuje konzistentna 
shema tokom 2004. i 2005, nespominjanja političke opozicije i velikog 
omjera vijesti posvećenih Predsjedniku i Vladi. Brojke koje nudi IJC 
potkrijepljene su generalnim opservacijama i komentarima predstavnika 
Vijeća Evrope, OSCE-a i organizacije Article 19 (vidi stavove 72-78. u 
gornjem tekstu).

106. Na osnovu dokaza koji su mu predočeni, shodno tome, Sud 
zaključuje da je u relevantnom periodu u televizijskim vijestima i drugim 
programima TRM-a bilo dosta pristrasnosti ka izvještavanju o aktivnostima 
Predsjednika i Vlade, uz nedovoljno prilika da predstavnici opozicije 
ostvare pristup televiziji i iskažu svoje stavove. Uz to, Sud smatra da 
postoje dokazi o politici ograničavanja diskusije ili pominjanja određenih 
tema jer su se smatrale politički osjetljivim, ili su se loše odražavale na 
Vladu. Podnosioci, kao novinari, urednici i producenti televizijske stanice 
TRM, morali su biti pogođeni tim politikama. Stoga zaključuje da su 
podnosioci doživjeli kontinuirano miješanje u svoje pravo na slobodu 
izražavanja tokom cijelog razmatranog perioda.

(c)  Pozitivna obaveza države po članu 10. u konkretnom predmetu

107.  Kako je gore obrazloženo (stavovi 94-101), iz člana 10. proizilazi 
pozitivna obaveza. Država, kao najveći garant pluralizma, mora svojim 
zakonima i praksom osigurati da javnost, kroz radio i televiziju, ima pristup 
nepristrasnim i tačnim informacijama i spektru mišljenja i komentara koji, 
između, ostalog, odražavaju različitost političkih viđenja zemlje, te da 
novinari i drugi profesionalci koji rade u polju audiovizuelnih medija nisu 
spriječeni u davanju takvih informacija i komentara. Kad država odluči da 
stvoru javni emiterski sistem, domaći zakon i praksa moraju garantirati da 
taj sistem pruža pluralističku audiovizuelnu servisnu uslugu. U vezi s tim, 
standardi vezani za javni servis u emitiranju, koje su države ugovornice 
usaglasile kroz Komitet ministara Vijeća Evrope, daje usmjerenje u pogledu 
pristupa koji bi trebalo imati u tumačenju člana 10. u ovom polju.

108. Sud primjećuje da je, tokom najvećeg dijela razmatranog perioda, 
TRM bio jedina moldavska emiterska organizacija koja je proizvodila 
televizijske programe koji su se mogli gledati u cijeloj zemlji (vidi stav 8. u 
gornjem tekstu). Uz to, otprilike 60% stanovništva živjelo u u ruralnim 
područjuma, s nikakvim ili ograničenim pristupom satelitskoj televiziji ili, 
prema izjavi Specijalnog predstavnika Generalnog sekretara, novinama (vidi 
stav 72. u gornjem tekstu). U takvim okolnostima, od vitalnog je značaja za 



PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE 39

funkcioniranje demokracije u Moldaviji da TRM prenosi tačne i 
izbalansirane vijesti i informacije, te da njeni programi odražavaju cijeli 
spektar političkih mišljenja i debata u zemlji, a državne vlasti su pod jakom 
pozitivnom obavezom da uspostave uslove da omoguće da se to i desi.

109.  Da bi se ispoštovala ta obaveza, neophodno je, kako je rečeno u 
gore pomenutim Smjernicama koje je izradio Komitet ministara, da se 
uspostavi zakonski okvir koji bi osigurao TRM-ovu nezavisnost od 
političkog miješanja i kontrole. Sud u tom pogledu primjećuje da Vladina 
Odluka br. 502 (1996), kojom je izmijenjen Statut TRM-a, predviđa, u 
skladu s Prilogom uz Preporuku Komiteta ministara br. R(96)10, da je 
TRM-ova “kreativna i uređivačka aktivnost ... zakonom zaštićena od 
miješanja javnih vlasti i pritiska političkih stranaka.” (vidi stav 60. u 
gornjem tekstu). Međutim, zakon nije predvidio strukturu koja bi 
nezavisnost ove vrste učinila mogućom. Član 4. Odluke br. 502 predviđa: 
“Aktivnosti kompanije vodi država, kroz Vijeće za audiovizuelnu 
koordinaciju”. To Vijeće (ACC) činilo je devet članova, tri koje je 
imenovao Parlament, tri Predsjednik Moldavije i tri Vlada, bez garancije da 
neće biti otpušteni. TRM-ov predsjednik, potpredsjednik i Upravni odbor 
imenovao je Parlament, na prijedlog ACC-a. U takvim okolnostim, u 
periodu od februara 2001. godine nadalje, kad je jedna politička stranka 
kontrolirala Parlament, Predsjedništvo i Vladu, domaći zakoni nisu davali 
garanciju političkog balansa u sastavu višeg menadžmenta i nadzornog tijela 
TRM-a, npr. uključenjem članova koje je imenovala politička opozicija, niti 
bilo kakvu garanciju zaštite od miješanja vladajuće političke stranke u 
proces donošenja odluka i funkcioniranje tih tijela.

110.  Zakon br. 1320-XV nije dovoljno ispravio te probleme. Umjesto 
prvobitnog upravnog odbora stvorio je Posmatračko vijeće, odgovorno, 
između ostalog, za imenovanje višeg menadžmenta TRM-a i monitoring 
programa u pogledu tačnosti i objektivnosti. Međutim, kako g. Jakubowicz 
pokazuje u svojim analizama (vidi stavove 63, 64, i 69. u gornjem tekstu), 
pravila za imenovanje članova Posmatračkog vijeća nisu predviđala 
adekvante garancije zaštite od političke pristrasnosti. Sud dijeli takvo 
mišljenje. Naročito član 13(2) Zakona br. 1320-XV propisuje da samo 
jednog člana Posmatračkog vijeća treba da imenuje jedna od 
paralamentarnih opozicionih stranaka; nema nikakve garancije zaštite 
kojom bi se spriječilo da ostalih 14 članova budu imenovani kao lojalni 
vladajućoj stranci.

(d)  Zaključak o poštivanju člana 10.

111. Shodno tome, može se rezimirati da, naročito u svjetlu monopola 
koji je, u suštini, TRM imao nad audiovizuelnim emitiranjem u Moldaviji, 
Sud zaključuje da državne vlasti nisu ispoštovale svoju pozitivnu obavezu. 
Zakonodavni okvir tokom cijelog razmatranog perioda bio je nedostatan, u 
smislu da nije davao dovoljne garancije zaštite od kontrole političkog 



40 PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE

organa vlade nad TRM-ovim višim menadžmentom, a time i nad njegovom 
uređivačkom politikom. Takvi nedostaci nisu uklonjeni kad je Zakon 
br. 1320-XV usvojen i izmijenjen.

(e) Iscrpljenje domaćih lijekova

112. Sud zatim mora ispitati preliminarni prigovor Vlade u pogledu 
neiscrpljenja domaćih lijekova i navoda podnosilaca da je postojala 
administrativna praksa cenzure i političke kontrole u TRM-u (vidi stavove 
81-82. u gornjem tekstu). Sud zaključuje da je, tokom razmatranog perioda, 
jedna stranka dominirala izvršnim i zakonodavnim organima države, te da 
domaći zakon nije predviđao adekvatne garancije zaštite od političkog 
miješanja i kontrole nad TRM-ovom uređivačkom politikom (vidi stavove 
109-110. u gornjem tekstu). U takvim okolnostima, nesumnjivo je postojao 
povećan rizik administrativne prakse kakvu u svojim navodima opisuju 
podnosioci. Uz to, Sud smatra da su primjeri političke pristrasnosti i 
ograničenja u izvještavanju koje je utvrdio gore (vidi stavove 104-106.) 
dovoljni da potkrijepe zaključak da su, tokom razmatranog perioda, 
postojali shema ili sistem korištenja TRM-a za promociju politika vladajuće 
stranke, što predstavja administrativnu praksu u smislu sudske prakse Suda 
(vidi stav 84. u gornjem tekstu). U takvim okolnostima, podnosioci su 
izuzeti od uobičajenog pravila kojim se traži iscrpljenje domaćih lijekova 
prije podnošenja predstavke ovom Sudu.

113.  Nadalje, Sud primjećuje da domaći zaokon nije predvidio bilo 
kakav mehanizam koji bi podnosiocima omogućio da pred domaćim 
sudovima ospore zakonodavstvo ili regulatorne administrativne akte 
Predsjednika ili Vlade po osnovu nekompatibilnosti s Konvencijom (vidi 
stav 55. u gornjem tekstu). Mada Ustavni sud jeste revidirao akte 
Predsjednika, Vlade i Parlamenta u pogledu ustavnosti, podnosiocima nije 
bilo moguće da se direktno obrate Ustavnom sudu. Kad su podnosioci 
pokrenuli postupak kojim se žale na navodnu nezakonitost procedure 
vraćanja na ranije radno mjesto, Žalbeni sud je njihovu žalbu odbacio, 
između ostalog, zato što nije bilo moguće osporavati zakonske odredbe (vidi 
stav 49. u gornjem tekstu). U takvim okolnostima, Sud nije uvjeren da su 
podnosioci imali pristup djelotvornom domaćem lijeku u pogledu 
centralnog dijela njihove pritužbe.

(f)  Zaključak

114.  Iz ovog proizilazi da Sud odbacuje preliminarni prigovor Vlade i 
utvrđuje kršenje člana 10. Konvencije.



PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE 41

III.  PRIMJENA ČLANOVA 46. I 41. KONVENCIJE

115.  Članovi 46. i 41. Konvencije predviđaju:

Član 46.

„1.  Visoke strane ugovornice preuzimaju obavezu da se povinuju konačnoj presudu 
Suda u svakom predmetu u kome su stranke.

2.  Konačna presuda Suda se dostavlja Komitetu ministara, koji nadgleda njeno 
izvršenje.”

 Član 41.

„Kad Sud utvrdi kršenje Konvencije ili Protokola uz nju, a unutrašnje pravo visoke 
strane ugovornice u pitanju omogućava samo djelimičnu odštetu, Sud će, ako je to 
potrebno, pružiti pravično zadovoljenje oštećenoj stranci.”

116.  Sud podsjeća da tamo gdje utvrdi kršenje, odgovorna država ima 
zakonsku obavezu po članu 46. Konvencije ne samo da plati datim 
strankama iznose koji budu dodijeljeni kao pravično zadovoljenje po članu 
41, već i da odabere, uz nadzor Komiteta ministara, opće i/ili, ako je to 
primjereno, pojedinačne mjere koje će usvojiti u svoj domaći pravni 
poredak, da bi se okončalo kršenje koje je Sud utvrdio, te da se onoliko 
koliko je moguće preinače efekti tog kršenja. Odgovorna država ima 
slobodu da, pod nadzorom Komiteta ministara, odabere sredstvo kojim će 
izvršiti svoje zakonske obaveze po članu 46. Konvencije, pod uslovom da je 
to sredstvo kompatibilno sa zaključcima datim u presudi Suda (vidi Scozzari 
i Giunta protiv Italije [Veliko vijeće], br. 39221/98 i 41963/98, stav 249, 
ECHR 2000-VIII; Brumărescu protiv Rumunije (pravično zadovoljenje) 
[Veliko vijeće], br. 28342/95, stav 20, ECHR 2001-I; Kauczor protiv 
Poljske, br. 45219/06, stav 61, 3. 2. 2009.).

117. U konkretnom predmetu, Sud podsjeća da je utvrdio kršenje člana 
10.  koje proizilazi, između ostalog, iz nedostataka TRM-ovog 
zakonodavnog okvira. Smatra da je odgovorna državam pod zakonskom 
obavezom po članu 46. da poduzme, što je moguće prije, opće mjere kojima 
će se ispraviti situacija koja je stvorila kršenje člana 10. U svjetlu 
nedostataka koje je Sud utvrdio, takve opće mjere bi trebale uključiti 
reformu zakonodavstva, da se osigura da zakonodavni okvir poštuje 
zahtjeve člana 10. i uzima u obzir Preporuku Komiteta ministara br. 
R(96)10 (vidi stav 52. u gornjem tekstu) i preporuke g. Jakubowicza (vidi 
stavove 63-69. u gornjem tekstu).

118.  Sud smatra da pitanje pravičnog zadovoljenja po članu 41. još nije 
spremno za odluku. Shodno tome, neophodno je to pitanje odložiti i odrediti 
dalju proceduru, uz to da se uzme mogućnost da stranke dođu do sporazuma 
(Pravilo 75, stav 4, Pravila Suda).



42 PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE

IZ OVIH RAZLOGA, SUD JEDNOGLASNO

1.  odbacuje preliminarni prigovor Vlade;

2.  zaključuje da je došlo do kršenja člana 10. Konvencije;

3.  zaključuje da pitanje primjene člana 41. još nije spremno za odluku, te 
shodno tome,
(a)  odlaže dato pitanje u cjelini;
(b)  poziva Vladu i podnosioce da, u roku od tri mjeseca od datuma kad 
ova presuda postane konačna u skaldu s članom 44, stav 2. Konvencije, 
dostave svoje pismene opservacije po tom pitanju, i naročito da Sud 
obavijeste o svakom sporazumu do kojeg eventualno dođu;
(c)  odlaže dalji postupak i delegira Predsjedniku Vijeća ovlaštenje da 
taj postupak zakaže, ako se za tim ukaže potreba.

Izrađeno na engleskom jeziku i pismeno dostavljeno na dan 17. 9. 2007. 
godine, u skladu s pravilom 77, stavovi 2. i 3. Pravila Suda.

Lawrence Early Nicolas Bratza 
Sekretar Predsjednik

© Vijeće Evrope/Evropski sud za ljudska prava, 2012.
Zvanični jezici Evropskog suda za ljudska prava su engleski i francuski. Ovaj prevod 
naručen je uz podršku Zakladnog fonda za ljudska prava Vijeća Evrope 
(www.coe.int/humanrightstrustfund). Nije obavezujući po Sud, niti Sud preuzima bilo 
kakvu odgovornost za njegov kvalitet. Može se preuzeti iz HUDOC-a, baze podataka 
Evropskog suda za ljudska prava (http://hudoc.echr.coe.int) ili iz bilo koje druge baze 
podataka s kojom ga je Sud podijelio. Može se reproducirati u nekomercijalne svrhe, pod 
uslovom da se navede puni naziv predmeta, zajedno s gore navedenom naznakom autorskih 
prava i pozivanjem na Zakladni fond za ljudska prava. Ako će se ijedan dio ovog prevoda 
koristiti u komercijalne svrhe, molimo obratite se na publishing@echr.coe.int.

© Council of Europe/European Court of Human Rights, 2012.
The official languages of the European Court of Human Rights are English and French. 
This translation was commissioned with the support of the Human Rights Trust Fund of the 
Council of Europe (www.coe.int/humanrightstrustfund). It does not bind the Court, nor 
does the Court take any responsibility for the quality thereof. It may be downloaded form 
the HUDOC case-law database of the European Court of Human Rights 
(http://hudoc.echr.coe.int) or from any other database with which the Court has shared it. It 
may be reproduced for non-commercial purposes on condition that the full title of the case 
is cited, together with the above copyright indication and reference to the Human Rights 
Trust Fund. If it is intended to use any part of this translation for commercial purposes, 
please contact publishing@echr.coe.int.

http://www.coe.int/humanrightstrustfund
http://hudoc.echr.coe.int/
mailto:publishing@echr.coe.int
http://www.coe.int/humanrightstrustfund
http://hudoc.echr.coe.int/
mailto:publishing@echr.coe.int


PRESUDA MANOLE I OSTALI protiv MOLDAVIJE 43

© Conseil de l’Europe/Cour européenne des droits de l’homme, 2012. Les langues 
officielles de la Cour européenne des droits de l’homme sont le français et l’anglais. La 
présente traduction a été effectuée avec le soutien du Fonds fiduciaire pour les droits de 
l’homme du Conseil de l’Europe (www.coe.int/humanrightstrustsfund). Elle ne lie pas la 
Cour, et celle-ci décline toute responsabilité quant à sa qualité. Elle peut être téléchargée à 
partir de HUDOC, la base de jurisprudence de la Cour européenne des droits de l’homme 
(http://hudoc.echr.coe.int), ou de toute autre base de données à laquelle HUDOC l’a 
communiquée. Elle peut être reproduite à des fins non commerciales, sous réserve que le 
titre de l’affaire soit cité en entier et s’accompagne de l’indication de copyright ci-dessus 
ainsi que de la référence au Fonds fiduciaire pour les droits de l’homme. Toute personne 
souhaitant se servir de tout ou partie de la présente traduction à des fins commerciales est 
invitée à le signaler à l’adresse suivante : publishing@echr.coe.int

http://www.coe.int/humanrightstrustsfund
http://hudoc.echr.coe.int/
mailto:publishing@echr.coe.int

